Sähköautolla Turusta Utsjoelle helmikuussa. Totta vai tarua?

Voiko sähköautolla ajaa Turusta Utsjoelle keskellä talvea?

Voi. Tässä on reissusta kertomus.

Matkaan lähdin Kaarinasta klo 5.50, tapasin muut Tampereella, josta jatkoimme matkaa yhdeksän jälkeen ja perillä Utsjoella olimme 7.00 seuraavana aamuna. Siis 25 tuntia ja 50 minuuttia läpi Suomen upeassa talvikelissä.

Kohteemme: Holiday Village Valle Tenojoen rannalla

Paukkupakkaset olivat etelässä, mutta kyllä me kuitenkin -17 astetta saatiin mittariin. Oma luotto sähköautoon (tai no, ainakin Porsche Taycaniin) talviautona kasvoi huimasti. Tässä lyhyesti omat kokemukset:

Parasta sähköautossa talvella:

⁃ aina lämmin silloin, kun haluaa

⁃ ei jännitystä siitä, lähteekö käyntiin

⁃ Pirun kiva ajaa (tosin on kesälläkin…)

Missä polttisauto vie vielä voiton?

⁃ Tankkaamalla saat rangea paljon ja nopeasti

⁃ Huoltoasemien ketju kattavampi kuin (pika)laturien. Periaatteessa pistorasioita maassa on paljon enemmän kuin bensapumppuja, mutta tavallisesta rasiasta saa akun täyteen parissa päivässä.

Inarin laturilla on tunnelmallista

Matkaa tuli 1314 km ja aikaa kului rapiat 25 tuntia. Tästä latauksiin kului aikaa seuraavasti:

⁃ Tampere 45 min

⁃ Jyväskylä 45 min

⁃ Kempele 45 min

⁃ Rovaniemi 1 h

⁃ Sodankylä 45 min

⁃ Inari 2 h 30 min

Yhteensä 6,5h. Virtaa kului 350 KWh ja hintaa kertyi 83,60€. Tosin melkein ilmaiseksikin olisi päässyt lataamalla ilmaislatureilla, mutta sitten oltaisiin käytetty aikaa paljon enemmän.

Ainoastaan Inarissa oli olo, että odotimme autoa. Tai odotimme oikeastaan autossa autoa. Mieluummin sitä olisi ajanut suoraan Utsjoelle kuin istunut keskellä yötä autossa torkkuen. Muutoin lataukset osuivat aika hyvin normaaleihin taukoihin. Myös ehkä Sodankylän olisi voinut jättää väliin tai ottaa tauon lyhyempänä.

Sodankylässä tuli ruuhkaa latureille keskellä yötä.

Eli, jos olisi ajanut pysähtymättä ja ottanut tauot vain tankatakseen löpöä, olisi reissun tehnyt kuutisen tuntia nopeammin. Siinä olisi kyllä hanuri puutunut ja pidätyskyky ollut koetuksella.

Muihin sähköautoihin verrattuna Porsche Taycan toimi loistavasti. Yhtään latausongelmaa, tai muutakaan ongelmaa, ei matkan aikana ollut. Rangea auto ennustaa erittäin tarkasti, eli jos lähtiessä auto sanoo, että voit ajaa 250 kilometriä, niin se myös piti paikkaansa. Pahimmillaan range vs. toteuma heitti eräässä autossa 50% luokkaa – alaspäin. Lisäksi Taycan lataa nopeasti, jos laturi on nopea. Aivan täydestä nollille ajettuna olisi päässyt ehkä 320-350km, kun kesällä lukema on 450km.

Taycanin superleveät vanteet keräävät valitettavan paljon lunta, joka muuttuu jääksi.
Laskennallinen maksimi tällä talvikulutuksella on 357 km.

Matkaan lähti:

Peugeot e-expert

Volkswagen ID.3

Jaguar I-PACE (uusi, 3-vaihelatauksella)

Porsche Taycan

Tesla Model3 LR

Kia e-niro

Näistä Kia oli ensimmäisenä perillä. Okei, Peugeot oli hieman ennen, mutta se lähti matkaan 10 tuntia ennen muita. Pösö on sähköpakettiauto, jonka range oli aika haastava tällaiseen reissuun. Taycan tuli toisena, parikymmentä minuuttia Kian jälkeen. Puolustuksena voi sanoa, että Porsche lähti Tampereelta 60% akulla, kun muilla oli täysi ja lisäksi Sodankylässä poistuimme pikalaturilta tilaa Kialle antaen ja ajoimme Inarin hidaslatausasemalle. Jossittelu sikseen, sillä tällaisessa reissussa tulee aina muuttujia matkaan. Jagge etsi laturia 45 minuuttia Jyväskylässä ja toisen mokoman Levillä, Teslakin kiersi Levin kautta ja otti takkiin laturisäädössä ja huonommalla tiellä.

Matka ei ollut nopeuskilpailu, vaan kaikki ajoivat normaalia nopeutta, liikennevirran mukana. Reissua seurasi Glympsen sijaintitiedonjakopalvelun kautta parhaimmillaan 3000 henkeä. Sähköautot – Nyt! -ryhmässä facessa käytiin satojen kommenttien mittainen spekulaatio ja kisastudio reissun aikana. Oli mahtavaa, miten siellä tsempattiin ja spekuloitiin. Jopa keskellä yötä, neljän aikaan, Glympseä tuijotti pari sataa seuraajaa. Homma herätti siis kiinnostusta.

Yöajossa Taycanin ”yökamera” on loistava apu. Sillä tien – ja vaikka porot – näkee 3-5 kertaa kauempaa kuin pelkillä valoilla. Eikä ne hierovat etupenkitkään haitaksi tällaisella reissulla ole.

Ainoastaan Inari – Utsjoki -välillä säästelimme sähköä. Laskimme lämmityksen 17 asteeseen, pistimme hieronnat pois päältä ja range-moodin. Muutoin ajeltiin vailla huolta. Perille päästiin siten, että rangea oli vielä n. 17 kilometriä. Ei tehnyt siis tiukkaakaan 🙂

Lauantaina pääsimme Nokian Renkaiden vieraaksi ”White Hell” talviratakeskukseen. Päivä oli mahtava! Pääsi testaamaan Taycania jääradalla kitkarenkailla ja Teslaa nastoilla. Pitoero on aikamoinen nastoille ja ”taikakani” saattoikin loikkia kerran vähän penkan kautta, kun luistonestot oli kytketty pois ja kuski innostui. Miten kävi? Katso video…

White Hell
Tässä reissuvideomme

Kertakaikkiaan hieno road trip! Odotan innolla rajojen avautumista. Pohjois-Norja kiinnostaisi kohteena – myös sen vuoksi, että se on täynnä pikalatureita. Onhan se autossa nukkuminenkin kivaa, kun rangea valuu akkuihin 700m/min vauhtia, mutta mieluummin sitä imaisisi kahvikupin ja sen aikana 300km sähköä.

Kyllä pohjoisessa pikalatureita on! Norjassa.

Kiitos Sähköautoilijat ry sekä Kirsi Immonen järjestelyistä ja mahdollisuudesta lähteä mukaan. Kiitos myös Porsche Finland sponssista! Saimme komeat Porsche-takit ja talvivarusteet mukaan. Paras kommentti oli Utsjoella paikallisessa, kun meitä luultiin veljen kanssa ”joksikin leffatähdiksi – tai ainakin julkkiksiksi, kun on tollaiset takitkin…”

Taycan ja sponssikamat 🙂
Paluumatkalla poikkesimme Pyhätunturilla tarkastamassa uudet laturit
Nyt Pyhälläkin latautuu neljä sähkistä kerralla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s