Muuttoauton tuonti Sveitsiin

TEKSTI PÄIVITETTY 3.7.2012 VASTAAMAAN KÄYTÄNNÖN KOKEMUSTA.

TEKSTI PÄIVITETTY 28.9.2012 ja 23.7.2013 VEROJEN MAKSAMISEN OSALTA.

Muutin Sveitsiin Suomesta heinäkuussa 2011 ja muuttoauton maahantuonnista oli todella hankala löytää faktatietoa. Googlella törmää lähinnä englishforum.ch –tyyppisiin keskustelupalstoihin, joissa kerrottu tieto ei välttämättä sovellu suomalaiselle muuttajalle.  Lisäksi kaikki faktakommentit, jokta vilisevät hymiöitä, eivät vakuuta. Alle on kerätty auton tuontia suunnittelevan kannalta olennainen tieto oman kokemukseni perusteella.

Paperityötä ei tarvita paljoakaan, kunhan tietää mitä tekee.

Ennen auton ostoa

Ulkomaillemuuttava pohtinee kolmen vaihtoehdon välillä:

–       viedäkö nykyinen auto ulkomaille
–       ostaako uuden Suomesta ja vie sen verovapaana muuttoautona
–       ostaako paikan päältä uuden tai käytetyn auton

Päätökseen vaikuttaa tietenkin nykyinen auto, kohdemaa, budjetti ja monet muut asiat. Itse päädyimme hankkimaan uuden auton Suomesta ja viemään sen verovapaana muuttoautona Sveitsiin. Suomessa autoveron ja arvonlisäveron osuus uudessa autossa on jopa 50% loppuhinnasta. Siksi verottomia hintoja oli varsin mukava katsella. Meillä haussa oli seitsemänpaikkainen neliveto, joten valikoimaa ei valtavasti ollut. Päädyimme uuteen Kia  Sorento -katumaasturiin. Auton ostohinta lisävarusteineen oli noin 50 000 euroa ja kun hinnasta leikattiin alvit ja autoverot pois, jäi maksettavaa noin 25 000 euroa. Kerrankin autokaupassa hymyilytti!

Selvitin ennen ostopäätöstä mm. vastaavien käytettyjen hintoja Sveitsistä. Päädyimme mm. hintaeron vuoksi ostamaan Suomesta.  Ja uusi auto on aina uusi.

Käytettyä autoa ei kannata Suomesta ostaa muuttoautoksi, vaan hankkia käytetty sitten kohdemaasta. Käytetystä autosta kun ei esim. autoveroa saa enää vähennettyä, koska se on kerran jo maksettu.

Paperityöt Suomessa

Osaava autoliike hoitaa paperityöt puolestasi ja uuden auton kanssa sinun tulee vain maasta poistuessa ajaa tullin kautta ja hakea leima auton papereihin todisteeksi maastaviennistä. Autoliikkeen tulee tehdä puolestasi mm.

–       vientitullaus
–       verovelvollisuuden siirtoa koskevat asiakirjat (huolehdi, että saat englanniksi ne! EDIT. Näitä ei tarvittu kuin ensimmäisellä kerralla tullissa)
–       kauppakirjat englanniksi
–       Alkuperäinen COC-todistus tehtaalta

Kannattaa tarkistaa, että KAIKISSA papereissa on myyjän leima, paitsi COC-todistuksessa tehtaan leima. Varsinkin Sveitsissä yhden leiman puute yhdestä paperista saattaa aiheuttaa vaikka takuuhuoltoasioissa kahden viikon viivästykset. Näin kävi meillä…

Lisäksi sinun tulee ottaa autolle vakuutus Suomesta. Vakuutus myönnetään vain vientikilpien voimassaoloajaksi, eli vuodeksi. Tämän jälkeen on vaihto kohdemaan vakuutusturvan piiriin. Kaikki yhtiöt eivät myönnä vakuutusta kaikkiin autoihin tai maihin. Mitä eksoottisempi yhdistelmäsi on (Ferrari Afganistaniin), niin sen hankalampaa on vakuutuksen saanti.

Kuinka paljon autolla saa ajaa Suomessa?

Oma lähtöni oli juhannussunnuntaina ja koitin selvittää, kuinka paljon aikaisemmin lähtöä voin hakea auton liikkeestä ulos. Polte päästä uuden rattiin oli tietenkin kova. Soitin tullille, joka sanoi, että laki ei määritä mitään tarkkaa aikarajaa. Siellä sanotaan vain, että viipymättä. Siis auton nouto torstaina ja ulosajo maasta sunnuntaina kuulosti virkailijalle ihan ookoolta.

Päätin kuitenkin soittaa Trafille, joka myöntää vientikilvet. Siellä vastattiin, että he eivät asiaa päätä tai valvo, vaan tulli ottaa kantaa siihen, saako auton hakea jo kolmea päivää ennen maastalähtöä. Soitin taas tullille, joka ihmetteli Trafin kantaa, sillä Trafi ne vientikilvet myöntää ja Trafille tulee ilmoittaa ostopäivä, noutopäivä ja maastapoistumispäivä sekä ajoreitti kohdemaahan.

Virkamiehistä kukaan ei siis halunnut ottaa vastuuta asiasta. Yllättävää. Päätin heidän puolestaan, että torstai on hyvä päivä hakea auto. Varsinkin, kun autoliike olisi seuraavan kerran auki vasta juhannuksen jälkeen… Ajoin autolla myös mökille juhannukseksi. Sanotaanko vaikka, että muuttokuormaa hakemaan.

Lomalle vientikilvillä?

Vientikilvet ovat voimassa vuoden ja tärkeää on vain tuo Suomessa vietetty aika ennen ensimmäistä maastapoistumista. Jatkossa voit tulla vientikilvillä varustetulla autolla Suomeen vaikka kahden viikon lomalle (siis tuon vuoden aikana) – kunhan tullessa haet tullista leiman saapumisesta ja poistuessa lähdöstä.

Toimet Sveitsin tullin kanssa

Tullilta tuleva ohje: kolme vaihtoehtoa tuoda muuttoauto Sveitsiin (klikkaa isommaksi)

Sveitsiin voit tuoda auton käytännössä kolmen erilaisen skenaarion kautta:

–       osana muuttokuormaasi
–       erillistuontina auton samantien tullaten
–       erillistuontina autoa tullaamatta

Muuttaessa Sveitsiin, tulee mukana seuraavasta irtaimistosta täyttää tavaraluettelo. Luettelo ei ole kovinkaan tarkka (esim. 2 x sohva, 8 x tuoli, 2 x TV jne.). Luettelossa on kohta myös autolle. Mikäli auto tulee muuttokuorman mukana, tulee se mainita tässä luettelossa. Tällöin on kyseessä ensimmäinen vaihtoehto, eli ”osana muuttokuormaasi”. Tällöin autosta tulee täyttää Sveitsin tullin 15.20A –lomake. Autoon voi hakea Sveitsin kilvet halutessasi tullauksen jälkeen, kunhan se läpäisee tekniset testit. Uusille autoille tämä on lähinnä paperityö sekä lyhyt 20 minuutin katsastus, MIKÄLI sinulla on COC-todistus autostasi (pyydä ostohetkellä myyjältä, tulee olla tehtaan originaali) JA autoasi ei ole modifioitu jälkikäteen (esim. asennettu leveämmät vanteet, vetokoukkua jne.). Erityisen tarkkoja ollaan Sveitsiin hyväksytyistä vanteista ja renkaista ja tosiaan siitä, että et ole tuunannut autoasi. Sen siis pitää vastata COC-todistusta, jotta homma menee helposti läpi. Pahimmassa tapauksessa olet asentanut autoosi jonkun EU:n alueella, mutta ei Sveitsissä, hyväksytyn osan, jonka vuoksi auto ei täytä Sveitsin vaatimuksia. Ja sitten ihmettelet, että mitäs tälle autolle sitten tekisi…

Erillistuonti tarkoittaa sitä, että auto ei ole muuttokuormassa, vaan se ajetaan / tuodaan maahan erillisenä eränä. Auton voi siis tuoda Sveitsiin vaikka myöhemminkin. Erot saman tien tullaamisessa ja tullaamatta tuomisessa ovat siinä, että mikäli et autoa halua heti tullata, tulee sinun täyttää rajalla (mieluiten) 15.30 –lomake. Lomakkeen täyttö maksaa 25 frangia, mutta tällöin saat autollesi kahden vuoden arvonlisäverovapauden Sveitsissä.

Tämä tarkoittaa sitä, että tuontihetkellä et maksa mitään veroja Sveitsiin. Saat ajaa 12 kuukautta suomalaisilla vientikilvilläsi Sveitsissä. 12 kuukauden jälkeen tulee autolle suorittaa ”tekniset testit” (eli uusilla autoilla paperityö) ja tällöin autoosi tulee Sveitsin kilvet. Myös vakuutus tulee tällöin ottaa Sveitsistä. Et tässä vaiheessa kuitenkaan joudu maksamaan mitään veroja.

Sveitsin autovero ja arvonlisävero tulevat maksuun vasta 24 kuukautta saapumisesi jälkeen. Tällä hetkellä nämä verot ovat yhteensä 12%. Tästä autoveron osuus on neljä prosenttiyksikköä. Eli, kun 24 kuukautta saapumisesi jälkeen maksat verot Sveitsiin, maksat auton SEN HETKISESTÄ arvosta yhteensä 12% verot. Verohyöty Suomeen verrattuna on valtava!

Suosittelen siis tuota kolmosvaihtoehtoa ja tämä ohje koskee juurikin tuota vaihtoehtoa. Kysyin sveitsiläiseltä naapuriltani, että miksi joku haluaisi suorittaa virallisen tullauksen heti ja saada Sveitsin kilvet autoonsa. Hän sanoi, että saksalaiset Sveitsiin muuttavat haluavat nopeasti eroon Saksan kilvistään ja ottavat tuon ykkösvaihtoehdon. Mutta hänen mielestään suomalaiset kilvet ovat ”sehr sexy!”, että niillä kelpaa hyvin ajella vuoden verran.

Lisätietoa tullin sivuilta: http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat/00417/00419/03448/index.html?lang=de
Lisätietoa Züricihn kantonin liikenneviraston sivuilta: http://www.stva.zh.ch/internet/sicherheitsdirektion/stva/de/StVAfz/FZimport.html

Rajan ylitys

Suosittelen ylittämään rajan sellaiselta isommalta ylityspaikalta (esim. Basel), jossa tämä 15.30 –lomake on mahdollista täyttää heti. Mikäli et ole lomaketta täyttänyt ja joudut esim. ratsiaan, niin voit joutua pitkiin selittelyihin poliisin kanssa. Näin kertoi minulle tullisetä Zürichissä, kun kävin vasta kaksi viikkoa saapumiseni jälkeen täyttämässä lomakkeen. Minä kun en tiennyt, että tuo lomake kannattaa täyttää jo rajalla.

Rajalle ei kuitenkaan tarvitse ajaa lomaketta varten, vaan asia hoituu esim. paikallisessa tullitoimistossa. Tullin toimipisteet löytyvät täältä: http://www.ezv.admin.ch/dienstleistungen/01808/index.html?lang=de (klikkaa kartasta kantonia)

15.30 –lomakkeen täytettyäsi saat dokumentin, joka tulee pitää autossa mukana. Sitten ei tarvitse selitellä poliiseille ratsioissa.

Ajokortti

Sveitsissä riittää suomalainen ajokortti, mutta vuoden asuttuasi, joudut siitä luopumaan ja saat tilalle sveitsiläisen ajokortin. Tavallisen henkilöautokortin saa pelkällä paperityöllä sekä optikolta saatavalta todistuksella riittävästä näkökyvystä (mikä tahansa optikko, joka tekee näkötestejä ”für Führerausweis”, mutta kuorma-autokorttia varten tulee käydä mm. lääkärintesteissä. Ammattiautoilijat saattavat joutua jopa ajamaan inssin uudelleen. Itselläni on BC-kortti Suomessa ja koitin ruksia Sveitsin ajokorttilomakkeesta pelkän B-kortin itselleni. Se ei kuitenkaan onnistunut, vaan minulle lähetettiin pyyntö käydä lääkärintarkastuksessa C-ajokorttia varten. Saat Strassenverkehrsamt:ilta kotiisi postia, jossa on hyväksyttyjen lääkärien lista. Sitten vain aikaa varaamaan. Ensiksi joudut käymään antamassa virtsanäytteen ja sitten (analyysin jälkeen) on tapaaminen lääkärin kanssa. Hän tutkii näön uudelleen, haastattelee (viiraako polla, oletko fyysisesti kunnossa jne.) ja painelee sisäelimiä. Kivaa. Ja tästä ilosta saat maksaa 200 frangia. Lääkärille sinun tulee viedä kaikki Strassenverkehrsamtilta saamasi paperit. He lähettävät ne eteenpäin.

Samalla kun saat sveitsiläisen ajokortin, joudut luovuttamaan suomalaisen korttisi viranomaisille. Saat sen takaisin, kun (tai jos) palaat pysyvästi Suomeen. Lomakkeen ajokortin hakemista varten saat joko heti auton tullille ilmoitettuasi kotiin postilla tai voit noutaa esim. Strassenverkehrsamtin toimipisteestä. Zürichissä se on osoitteessa Uetlibergstrasse 301, 8036 Zürich. (http://www.stva.zh.ch/internet/sicherheitsdirektion/stva/de/ueber_uns/organisation/StVA_Al.html)

Suomesta kannattaa tilata jo ennen muuttoa Trafilta todistus suomalaisesta ajokortista. Näin, mikäli korttisi esim. varastettaisiin, voisit todistuksella hakea sveitsiläistä ajokorttia. Huhupuheiden mukaan jotkut ovat hyödyntäneet todistusta myös ”hukkaamalla” suomalaisen ajokorttinsa ja ovat näin säilyttäneet molempien maiden ajokorttinsa. Eräälle ystävälleni (joka auttoi minua paljon näissä autoasioiden selvittämisessä) kävi niin, että Sveitsin viranomaiset  lähettivät kortin Kajaanin poliisilaitokselle. Kajaanissa ilmeisesti saksaa ei ymmärretty ja käsittivät, että herra on hukannut korttinsa ja postittivat sen ystäväni Sveitsin kotiosoitteeseen takaisin… Itse luovutin suomalaisen korttini mukisematta vaihdossa.

Kun autosi on virallisesti ilmoitettu tullille, saat kotiisi ison pinkan papereita, joissa näistä ajokorttiasioista puhutaan. Vaikka paperit tulevat heti saapumisen jälkeen, on sinulla silti se vuosi aikaa hoitaa asiat kuntoon.

Autoilu Sveitsissä

Tähän en osaa antaa parempaa ohjetta kuin, että Sveitsin rajan ylitettyäsi voit unohtaa saksalaisen vauhdin ja italialaisen luovuuden liikenteessä. Nopeusrajoitukset ja säännöt on täällä tehty noudatettaviksi. Itse pääsin nopeuskameran kuviin jo toisena iltana. Vuoden aikana kamera on välähtänyt viitisen kertaa, mutta kertaakaan en ole sakkoja saanut. Suurin osa välähdyksistä ovat olleet 50km/h alueella, kun nopeutta on ollut ehkä 52 km/h. Eli tarkkoja kamerat täällä ovat, mutta vauhdista otetaan aina 4km/h varmuusvähennys pois. Jos tämän jälkeen on sinulla ollut ylinopeutta, niin sitten sakko lähtee jo 1 km/h ylityksestäkin.

Moottoritiet ovat poikkeus, sillä siellä ajetaan lähes aina vähän ylinopeutta. Ei kuitenkaan saksalaista hurjastelumeininkiä. Moottoriteiden aluissa, Ausfahrteissa ja erikoispaikoissa on myös kameroita, joten jos tiellä on joku erikoisrajoitus voimassa, niin sitä kannattaa noudattaa!

MITÄ TEHDÄ VUODEN JÄLKEEN?

Siirtokilvillä saat ajaa Sveitsissä vuoden. Sen jälkeen sinun tulee:

  1. hankkia paikalliset kilvet (eli rekisteröidä auto Sveitsiin)
  2. maksaa käyttövero (vaihtelee ilmeisesti auton koon ja kulutuksen mukaan jostakin satasesta vajaaseen tonniin vuodessa)
  3. hoitaa itsellesi Sveitsin ajokortti (prosessi kuvattu ylempänä)

AUTON REKISTERÖINTI SVEITSIIN

Tässä lyhyt muistilista omasta kokemuksestani. Aloita tämä prosessi vähintään 1 kk ennen kuin vientikilpesi vanhentuvat!

1) hanki autollesi päästötodistus (COC-todistus ei riitä, vaikka päästöt onkin siinä mainittu!). Saat sen mistä tahansa autohuoltamosta. Itse kävin KIA:n merkkihuollossa. Päästötodistus tulee olla aina autossa mukana.

2) ota yhteyttä sveitsiläiseen vakuutusyhtiöön ja tilaa autolle vakuutus. Tässä on tosin ristiriita, sillä et saa vakuutusta ilman auton Stammnummeria. Tämän saat vasta kun teet kohdan kolme.

3) varaa aikaa kolme tuntia. Älä mene lounasaikaan, sillä silloin ei siellä ole palvelua. Ota kaikki auton paperit, 15.30 -lomake ja muut Sveitsin paperit mukaan ja mene Strassenverkehrsamtiin. Puhelimella ET pääse alkuun. Zürichissä virasto on siis täällä. Marssi ensiksi tiskille 4-9 (yläkerrassa) ja kerro, että olet hakemassa paikallisia kilpiä (Kontroschild) ulkomailta tuotuun autoon. Virkailija pyytää paperit ja antaa sinulle esitäytetyn lomakkeen. Tosin tässä vaiheessa hän sanoi, että ei voi luovuttaa niitä, koska autolla ei ole vielä vakuutusta. Kertoi kuitenkin juuri luomansa Stammnummerin, jonka sitten soitin vakuutusyhtiöön ja he tekivät autolle vakuutuksen. Tieto vakuutuksesta tulee virastoon sähköisesti muutamassa minuutissa. Tämän jälkeen saat virkailijan esitäyttämän lomakkeen.

4) marssi alakertaan (olikohan tiski nro 24… no, yläkerran virkailija neuvoo kyllä sinut oikealle tiskille). Anna laput ja juuri saamasi lomake sekä COC-todistus virkailijalle. Hän tekee jotain täydennyksiä lomakkeeseen ja pyytää sinua odottamaan seuraavalle virkailijalle viereiselle tiskille (siis olisiko se sitten ollut nro 25…). Kolmas virkailija ottaa lomakkeen ja ilmoittaa sinulle, koska sinulle on varattu katsastusaika. Ajan saamiseen menee hyvinkin kuukausi, joten ole ajoissa liikkeellä.

5) Varaa katsastuspäivään taas aikaa useampi tunti. Käy katsastuksessa. Katsastus on samassa paikassa kuin virastokin. Ole paikalla 5 min ennen ja ota taas kaikki tähän mennessä saamasi paperit mukaan. Muista se päästötodistus! COC-todistus on myös tärkeä. Ja toivo lempeää katsastussetää tai tätiä. Itse katsastuksesta minua oli peloteltu, että syynäävät todella tarkkaan kaiken. Autossani oli jälkikäteen asennettu vetokoukku ja Webasto. Koitin etsiä jostain dokumentteja, että nämä olisi Sveitsissä hyväksyttyjä ja sertifioituja versioita, mutta enhän sellaisia mistään saanut. Auton myyjäkin oli lomalla. Niinpä katsastuksessa hikoilutti, että toivottavasti eivät niihin puutu (ja pahimmassa tapauksessa vaadi niitä poistamaan, jos eivät täytä Sveitsin säädöksiä). Katsastussetä oli rento, tuijotti konepellin alle minuutin, osoitteli sinne tänne taskulampulla, selkeästi huomasi Webaston, vertasi sitä COC-todistukseen (tässä kohtaa luulin, että irroitteluksi menee), mutta ei puuttunut siihen. Autoani ei nostettu ylös, joten vetokoukkua (joka oli irroitettuna auton sisällä penkin alla) ei huomioitu mitenkään. Vanteet syynättiin tarkkaan (ne tulee olla hyväksytty Sveitsiin -> tästä syystä ei uusia vanteita kannata ostaa Saksasta halvemmalla, vaan paikallisesta liikkeestä, josta saat myös todistuksen vanteista). Tämän jälkeen oli testiajo, jossa katsastaja testasi auton perustoiminnot (valot, pyyhkimet, jarrut, kaarreajon jne.). Ja sitten siirryttiin kohtaan kuusi.

6) Katsastuksen jälkeen saat lisää papereita. Marssi ne kourassa ulkona olevalle tiskille (katsastussetä ohjaa sinut kyllä). Saat lomakkeeseen yhden leiman. Käy irroittamassa suomi-kilvet nyt tai kohdassa 9. Sitten siirry kohtaan 3) eli marssi viraston tiskille 4-9.

7) Tiskillä 4-9 anna leimattu lomake. Mikäli olet tuomassa autoa erillistuontina autoa tullaamatta, niin huolehdi, että vakuutuksesi on sveitsissä voimassa vain tasan vuoden. Odota hetki, niin saat kouraan taas paperisi ja pyynnön siirtyä kassalle maksamaan.

8) Maksa maksut. Kassa on lasioven takana, selkäsi takana. Käteinen ja pankkikortti käy. Joudut maksamaan jotain 400 CHF – 1000 CHF, sillä maksat samalla rekisteröintimaksut, virastomaksut ja auton käyttöveron. 2.0 litrainen KIA maksoi 550CHF yhteensä.

9) Maksukuitti kourassa marssi tiskille 1 (heti ulko-ovesta tultaessa vasemmalla). Anna maksukuitti ja paperit, niin saat uudet Sveitsin kilvet. Ykköstiskiltä saat myös ruuvimeisselin lainaan, jotta voit käydä irroittamassa Suomi-kilvet, joita et tajunnut ennen irroittaa. Ne kun olisi pitänyt palauttaa jo kohdassa 7. Irroita siis kilvet ja palauta ne virkailijalle tiskille 4-9.

10) Mikäli toit auton ”ohne Verzollung”, eli lomakkeen kolmosvaihtoehdon mukaisesti, niin saat ns. Z-kilvet. Ne ovat taas voimassa vuoden, jonka jälkeen sinun tulee hoitaa autovero ja ALV-velvollisuudet.

11) Hyvä uutinen: mikäli teit kaiken tämän, pitäisi Z-kilvet olla sinulla autossa nyt vuoden verran ja ensi vuonna ei tarvitse enää tehdä katsastusta, päästötodistusta jne. vaan pelkkä paperityö riittää.
KAHDEN VUODEN JÄLKEEN TULEE MAKSAA VEROT

(teksti on Iiro Keitaanrannan kokemusten mukaisesti päivitetty 28.9.2012 ja omien kokemusten mukaisesti 23.7.2013. Ohjeet koskevat Zürichiä ja 15.30 lomaketta. Kiitos Iirolle ohjeista!)

Kun Z-kilpiesi voimassaolo on päättymässä, osoitteeseen: Luggwegstrasse 9 Zürich. HUOM! Tämä on uusi osoite henkilökohtaisille ajoneuvoille 1.7.2012 lähtien. Konttori löytyy hankalasti toisesta kerroksesta ja sisäänkäynti on sisäpihan puolelta. Talo on uusi, joten ohjeet, miten löytää sisälle puuttuivat. Ennenkuin marssit sisään, ota ylös auton tämänhetkinen ajettu kilometrimäärä. Tätä käytetään hyväksi laskettaessa autosta ikävähennystä (2 vuotta ostopäivästä). Iiro oli itse maksanut Touranista 1.9.2010 20 000 € ennen veroja. Kun kaikki vähennykset oli tehty tuli Iiron auton hinnaksi 57 000 ajetulla kilometrillä 14 990 CHF. Eli roimasti oli auton arvo alentunut. Tuosta arvosta jäi sitten Iirolle maksettavaa veroa 1940 CHF. Itse maksoin Kia Sorennosta Suomesta n. 25 000€ ja kilometrejä oli kertynyt samainen 25 000 kahdessa vuodessa. Auton arvoksi laskettiin 24 000 CHF, josta maksoin sitten 2000 CHF arvonlisäveroa ja 1300 CHF autoveroa. Tullissa käy nykyään myös kaikki kortit, joten verot voit maksaa vaikka American Expressillä.

Tämän operaation jälkeen saat autolle uuden Stammnummerin, jonka ilmoitat (mielellään heti) vakuutusyhtiöösi (mieluiten paikalliselle agentillesi, joka todennäköisesti hoitaa homman nopeammin kuin yhtiön yleinen palvelunumero).

Kun vakuutusyhtiö on hakannut uuden Stammnummerin järjestelmään, pitäisi se näkyä myös Strassenverkehrsamtin järjestelmässä. Sitten marssit tuonne Strassenverkehrsamtiin Uetlibergstrasselle mukanasi rekisteriote, lomake jonka sait tullista (olikohan 13.02) sekä vesileimalla varustettu auton tunnistelomake jonka olet saanut oston yhteydessä. (Toim. huom. Iiro tarkoittanee COC-todistusta, josta oli juttua jo ylempänä). Kävele suoraan keltaiselle luukulle, siellä tiedetään, mitä tehdä. Tuolla Strassenverkehrsamtissa ei tarvitse maksaa mitään, vaan saat sitten kilvet käteesi heti ja lasku tulee kotiin. Vanhat kilvet voit jättää heti takaisin tai tipauttaa Strassenverkehrsamtin postilaatikkoon jossain välissä.

Perjantaikokki

78 kommenttia artikkeliin ”Muuttoauton tuonti Sveitsiin

  1. Terve,

    Olen muuttamassa Marraskuussa myös Sveitsiin ja tuo verovapaa auto houkuttelee. Oliko tuolla kolmosvaihtoehdolla mitään takarajaa, eli voitko tuoda auton erillistuontina myös 6kk jälkeen vaikka kirjat olisivat jo sveitsissä?

  2. Herranjestas mikä määrä tekstiä ja mikä määrä hommaa 🙂
    Mahtavan tarkka ja hyvä selostus. Itse lähden Sveitsiin syyskuun lopussa ja vuoden sopimuksella nyt aluksi. Kävin tänään vähän Audeja katselemassa ja semmoinen täältä mukaan taitaa tarttua.
    Minulle kyllä on tehty selväksi, että auton luovutuspäivänä se pitää myös lähteä maasta… No ajoitan lähdön niin, että saan auton aamulla ja pakkaan kuorman mukaan ja lähden illalla laivaan.
    Ja minun kannattaa siis tarttua myös tuohon kolmos vaihtoehtoon eli erillistuonti autoa tullamatta.
    Kiitos aivan älyttömästä vaivannäöstä! Mukavaa kun joku jaksaa nähdä vaivaa ja auttaa muita. Jos joskus satus Genevessä käymään niin tarjoan sulle kyllä oluet! 🙂

  3. Hei Petri, kiitos erinomaisesta listasta. Osaatko vielä sanoa mitä minu pitää tehdä kun väliaikaiset Z kilpeni vanhenevat tämän kuun lopussa ? Riittääkö että marssin katsastoimistoon uetlibergstrassella, vai pitääkö minun käydä tullissakin maksamassa autovero ?

    • Moi Iiro, tähän en osaa kyllä suoraan vastata juuta enkä jaata, sillä omat Z-kilpeni ovat voimassa vielä vajaan vuoden. Epäilisin, että katsastustoimistoon marssiminen riittää. Ainakin tähän käsitykseen jäin, kun kysyin, että mitäs vuoden päästä sitten teen. Ja eiköhän ne sieltä sitten neuvo eteenpäin.
      Petri

  4. Moi Petri, toisaalta olen taas saanut sellaisia vihjeitä, että ensin pitää tulliin käydä maksamassa vero (käteisellä) ja sen jälkeen tuon maksetun verotodistuksen kanssa pitää marssia katsastustoimistoon.

  5. Tässä petri uutta tieto Blogiisi:

    Moi petri, tässä jorinani miten maksaa autovero. (ohjeet koskee Zürichiä ja tapausta 15 30 lomake). Menin tänään aamulla osoitteeseen: Luggwegstrasse 9 Zürich. HUOM !! Tämä on uusi osoite henkilökohtaisille ajoneuvoille 1.7.2012 lähtien. (konttori löytyy hankalasti toisesta kerroksesta. Talo on uusi joten ainakin osittain ohjeet miten löytää sisälle puuttuivat)
    Ennenkuin marssit tuonne sisään, ota ylös tämänhetkinen ajettu kilometrimäärä.
    Tätä käytetään hyväksi laskennassa kun tehdään autosta ikävähennys (2 vuotta ostopäivästä)
    Itse olin maksanut Touranista 1.9.2010 20 000 € ennen veroja.
    Kun kaikki vähennykset oli tehty tuli autoni hinnaksi 57 000 ajetulla kilometrillä 14 990 CHF. (eli hieman oli auto halventunut 😉
    tuosta jäi sitten minulle maksettavaa veroa 1940 CHF.

    Tuon jälkeen antavat sinulle uuden stammnummerin, sitten käydään yhdessä tullimiehen kanssa katsomassa että auton valmistenumero papereissa täsmää valmistenumeroon auton tuulilasissa.
    HUOM !! tämän jälkeen on tärkeää soittaa HETI vakuutusyhtiöösi (mieluiten paikalliselle agentillesi joka todennäköisesti hoitaa homman nopeammin kuin minun tapauksessani Zurich
    vakuutuksen yleinen palvelunumero)

    Kun vakuutusyhtiö on hakannut uuden stammnummerin järjestelmään pitäisi se näkyä myös Strassenverkehrsamtin koneilla.
    Sitten marssit tuonne Strassenverkehrsamtiin uetlibergstrasselle mukanasi rekisteriote, lomake jonka sait tullista (olikohan 13.02) sekä vesileimalla varustettu auton tunnistelomake jonka olet
    saanut oston yhteydessä (ainakin volkkari)
    Tuolla Strassenverkehrsamtissa ei tarvitse maksaa mitään, vaan saat sitten kilvet käteesi ja lasku tulee kotiin.
    Vanhat kilvet pitää varman palauttaa Strassenverkehrsamtin postilaatikkoon jossain välissä.

  6. Petri kirjoitti: ”Käytettyä autoa ei kannata Suomesta ostaa muuttoautoksi, vaan hankkia käytetty sitten kohdemaasta. Käytetystä autosta kun ei esim. autoveroa saa enää vähennettyä, koska se on kerran jo maksettu.”

    Tuo ei pidä enää paikkaansa. Nimenomaan 1.1.2009 jälkeen Suomeen tuodusta autosta saa autoveron palautettua maasta pois vietäessä.

    • Yleisesti kiitos hyvästä raportista, tästä on paljon apua!

      Kommentteja:

      Suomalaisen autoveron palautus tulee tietääkseni vasta kun voit todistaa auton rekisteröidyn ulkomaille.

      Ja palautusta tulee vain max. sen verran kuin autosta on maksettu, eli jos autosi on sattumalta esim. muuttoauto tai vastaava josta veroja ei ole maksettu (tai niistä saanut vähennyksen) niin palautusta ei tulekaan.

      Lisään vielä kokemukseni muuttoautoa ostaessa (toiseen maahan kuin Sveitsiin): Suomen vientikilpiä ei saa kuin autoon jota ei ole muualla rekisteröity millään tavalla. Eli se vahvistaa tuon neuvon että Suomesta ei kannata ostaa ainakaan käytettyä muuttoautoksi (mielestäni ei uuttakaan).

      Vinkkinä Brittiläiset ’erikoisasiakkaiden’ kanssa toimivat liikkeet kuten BMW Park Lane, Mini Park Lane jne. joilta saa pitkällä kokemuksella ja neuvonnalla uudet vientiautot, ja sen maan specseillä kuin haluat. Itse tosin ostin Saksalaisesta merkkiliikkeestä erittäin vähän käytetyn ja hankin Saksalaiset 12kk vientikilvet.

  7. Kiitos Petri ja muut. Erittäin hyvät ohjeet. Aivan näin asiat ovat menneet minullakin. Olen nyt ”erillistuonnin” kakkosvaiheessa ja pitää hankkia Z-kilvet Helmikuun aikana. Selailin Strassenverkehrsamtin sivut ja löysin uuden CO2 sanktion ja laskurin.

    http://www.astra.admin.ch/dienstleistungen/00125/00416/04690/04760/index.html?lang=de

    Ilmeisesti samaa mitä tuli voimaan Suomeen keväällä -12. Jos ymmärsin oikein Sveitsissä tämä sanktio on voimassa 1.7.2012 jälkeen rekisteröinnille (uudet autot). Laskuri antaa huimat maksut jos kokeilen vaikkapa 224 g/km.

    Mutta tiedättekö mikäli tämä koskee myös meitä?

    Autot eivät ole enää uusia kun ne rekisteröidään Sveitsiin. Minun tapauksessani yksi auto saapui Sveitsiin ~uutena (2000 km) Maaliskuussa -12. Perheen toinen auto tuli ~uutena vasta Elokuussa -12, siis 1.7.2012 jälkeen. Nyt vähän jännittää kun pitää mennä selvittämään…

    Tässä tuli samalla vastaus Ollille: auton voit tuoda myös 6 kk jälkeen vaikka kirjat ovat jo Sveitsissä. Tästä minulla on myös tullin sähköpostivahvistus.

  8. Hei, tänään kävin Strassenverkehrsamtissa. CO2 sanktiota ei tarvitse maksaa jos auto on ollut käytössä 6 kk. Tähän kelpaa että auto on ollut Suomen vientirekisterissä. Virkamies halusi vain nähdä ensirekisteröintipäivä. Minun tapauksessani olin rajalla tämän toisen auton kanssa. Sille 6 kk tulee täyteen vasta Helmikuun -13 puolessavälissä ja Sveitsin kilvet pitää olla kiinni Maaliskuun -13 alussa kun itse olen asunut 1 vuoden Sveitsissä. Tässä vaiheessa en uskaltanut kysyä yhtään tarkemmin. Sain käsityksen että jos auto on alle 130 g/km CO2 sen voi hyvin tuoda tänne myöhäänkin, mutta yli 130 g/km kannattaa tuoda viimeisintään 5½ kk muuton jälkeen että 6 kk ehtii täyttyä. Niin kuin mainitsin ylhäällä laskuri antaa huimat maksut (tuhansia CHF) jos on vähän janoisempi auto. Myös tavallisen Golfin 1.4 TSI maksu on melkein 2000 CHF, siis ~8% auton verottomasta hinnasta.

  9. Kiitos Christer infosta! Laskeskelin Kiankin mahdolliset sanktiot ja summa olisi ollut n. 3000CHF. Mutta ymmärsinkö tuosta oikein, että sanktiota ei tarvitse maksaa, jos auto on siis ollut Suomen (tai minkä tahansa muun maan) kilvissä vähintään se 6 kk ennen kuin siihen haetaan Sveitsin Z-kilvet?

  10. Kyllä, aivan näin. 6 kk käytössä (laskettu rekisteröintipäivämäärästä) => ei ole uusi auto => ei sanktiota kun rekisteröidään Sveitsiin. Minun tapauksessa Z-kilvet mutta sääntö on sama kuin tavalliselle kilvelle.

  11. Tervehdys,

    Kiitos Petri loistavasta selvityksestä, asiaa on tosiaan paljon ja se ei ole aivan yksinkertaista.

    Oma tilanteeni on se, että lähden Sveitsiin 1,5 vuoden sopparilla, jonka jälkeen siis takaisin Suomeen. Oletko sinä tai joku muu sattunut törmäämään tietoon siitä, voiko tuota kilpien ja verojen prosessia nopeuttaa? Tarkemmin sanottuna:
    – auto kolmosvaihtoehdolla sisään Sveitsiin, suomalaisilla vientikilvillä
    – 6kk/12kk jälkeen vaihto Z-kilpiin
    – ALV:n ja verojen maksu Sveitsiin ennen takaisin Suomeen lähtöä, eli ennen 1,5 vuoden kulumista (mahdollisimman lähellä lähtöä, jolloin auton senhetkinen arvo on pienimmillään)
    – auto taas muuttoautona Suomeen

    Eli voinko oma-aloitteisesti maksaa alvin ja verot jo ennen määriteltyä taka-aikarajaa?

    Tämä täytyy toki tsekata tarkasti Sveitsin viranomaisilta, mutta ajattelin kysyä josko täältä löytyisi kokemuksia vastaavasta.

    terv. Kimmo

    • Moi Kimmo,
      kiitos kommentista. Eräs kaverini toi Saksasta tänne Sveitsiin auton vuosi sitten. Ajavat nyt siis Z-kilvillä ja auto lähtee Suomeen muuton yhteydessä – siitä ei ole vielä siis Sveitsiinkään maksettu autoveroa. Tämä ystäväni väitti, että myöskään Suomeen tuotaessa siitä ei tarvitse autoveroa maksaa. Väitti asian tarkistaneensa. Mikäli näin on, niin sinun on turha nopeuttaa prosessia, vaan viedä auto takaisin Suomeen (jos sinnekään ei niitä autoveroja tällöin tarvitse maksaa).

      Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen: voit marssia vaikka heti ekana päivänä hakemaan Z-kilvet, jolloin prosessi nopeutuu vuodella. Ihmettelin (sveitsiläiseltä) naapuriltani, että miksi kukaan haluaisi tehdä niin, sillä silloinhan autoverot tulevat maksuun aiemmin ja auton sen hetkinen arvo on korkeampi. Vastaus oli: ”saksalaiset” – ne eivät halua, että liikenteessä heidät tunnistetaan saksalaisiksi… 🙂

  12. Tarkennan (omia ajatuksiani) vielä: ostaisin Suomesta uuden alvittoman ja autoverottoman auton ja toisin sen Sveitsiin ja 1,5 vuoden päästä takaisin Suomeen. Alvithan pitää maksaa aina jonnekin ja kuin myös autovero siinä vaiheessa kun auto poistetaan vientikilvistä ts. merkitään uuden maan kilpiin. Näin ollen oletan, että kaverisi saksalainen auto on ollut käytetty (autovero jo maksettu), tai muuten autovero tulee maksuun siellä minne auto seuraavaksi rekisteröidään?

    Ja jos nopeutan prosessia hakemalla Z-kilvet ennen kuin auto on ollut käytössä 6kk, joudun maksamaan CO2-sanktion, eikö? Alkuperäinen ajatukseni oli siis käyttää autoa Sveitsissä se 6kk minimum, jonka jälkeen hommaisin Z-kilvet ja – jos mahdollista – maksaisin alvin ja autoveron pois hieman ennen lähtöäni takaisin Suomeen eli n. 1,5 vuotta auton Sveitsiin tuomisen jälkeen.

    Huh että on sekavaa, meinaa omat ajatukset levitä aivan väkisin… Pitänee soittaa verottajalle/tulliin ja vääntää tuo ajattelemani kuvio rautalangasta ja pyytää vedenpitävä vastaus viranomaisilta. En todellakaan halua edes kävellä autokauppaan ennen kuin koko kuvio on täysin selvä 🙂

  13. Christerille. Tulimme tänään 26.6.2013 yli ja meidän Sveitsin henkkarit on rekisteröity 12.2012. Eivät antaneet meidän tuoda verotta. Sanoivat, että olemme nyt sveitsiläisiä ja meidän täytyisi heti tullata ja maksaa vero. Antoivat kuitenkin viiden päivän luvan ajella Sveitsissä. Olisi hyvä Christer, jos saisin Sinun mailisi. Menemme käymään Zurichin tullin pakeilla. Meillä on kyllä tilauslomake autosta, joka on alkuvuodelta.

    • Tänään sitten saimme loppuun autoasian Zurichin tullissa. Meidät on rekisteröity Sveitsiin 15.12.2012 (lauantai) ja auton tilauslomake on 17.12.2012 (maanantai). Auto olisi pitänyt tilata ennen 15.12.2012, jotta olisimme saaneet kahden vuoden lykkäyksen veroihin. Nyt ne jouduimme maksamaan. Antoivat ystävällisesti valitusosoitteen kylläkin mukaan.

      Jos jollain on jotain muuta tietoa tuosta 6kk:n säännöstä, niin ottaisin ilomielin vastaan. Auton toimme Sveitsiin 26.6.2013

  14. Hei, anteeksi myöhäisestä vastauksesta. Luin tämän vasta nyt.

    Kyllä se on valitettavasti niin että auto pitää olla sinun omistuksessa (tai tilattu) ennen rekisteröity muuttopäivää Sveitsiin. Varmuuden vuoksi maksasin ensimmäinen auto kokonaan ennen muuttoa Sveitsiin. Toinen auto oli tilattu ja 2000,- tilausmaksu oli suoritettu juuri ennen muuttopäivää. Mutta Sveitsin tullissa riitti että oli olemassa tilauslomake toisesta autosta jossa oli oikea päivämäärä.

    Kun kävin Embrachin ystävällisessä tullissa täyttämässä 15.30 lomake heti muuton jälkeen mainitsin tämän toisen auton ja että se on tulossa Sveitsiin vasta 5 kk muuton jälkeen. Kirjoitin sen myös 15.30 lomakkeeseen ja kaikki meni sujuvasti sen jälkeen.

  15. Heippa Petri,

    ostin Svetsiläisen asuntovanun ja täällä Suomessa katsastusviranomaiset ei usko rekisteriotteen kopiota oikeaksi, joten mistä Sveitsistä voi tilata vahvistuksen kyseiselle kopiolle? Tai tilata muuta siiihen liittyvää dokumenttia?

    Suuret KIITOKSET näin etua….Hannu Soukka

  16. Hei,

    Olisiko sinulla tietoa onko mahdollista hakea maksettua ALV.tä takaisin autosta joka on tuotu uutena muuttoautona Sveitsiin ja viedään käytettynä (sama omistaja) muuttoautona Suomeen. ALV tuli maksuun 2-vuoden kohdalla Sveitsissä. Ja, jos on tietoa tai kokemusta, niin mitä ja missä pitää asialle jotain tehdä.

    Kiitos jo etukäteen tiedoista.

    -Mike

    • Moi Mike,

      ei ole tietoa, valitettavasti. Minulla on sama homma edessä heinäkuussa. Oletko kuullut, että joku olisi Alvin takaisin saanut? Sveitsiinhän se on maksettu.

      Petri

  17. ALV ei saa takaisin Sveitsistä. Tämän tiedon sain Sveitsin tullista (helmikuussa 2012).

    Christer

  18. Morjesta,
    Kiitoksia hyvästä infosta täällä. Itselläni skenaario on se, että olen tuomassa hyvin lähiaikoina autoa Sveitsiin, jossa olen ollut kirjoilla Elokuusta/2012. Ajatukseni on ollut, että maksan verot samantien (eli 2. vaihtoehto). Ymmärrän siis, että siirtokilvet ja Suomen vakuutus ovat vain hetken voimassa (fyysinen tuonti Sveitsiin) ja tulee heti vaihtaa paikallisiin, kun tullataan Svetsiin (maksetaan verot). Vai olisiko jotain syytä, miksi kannattaisi pitkittää tuohon elokuun alkuun tullausta ja valita rajalla 3. vaihtoehto?

    Onkohan jollain vahvistusta, että olen ymmärtänyt oikein asian? Selvittelen tätä itse vakuutusyhtiöltä ja Sveitsin päästä, mutta pieni referenssikommentit eivät yhtään huono asia…

    Kiitti etukäteen,

    -Ville

    • Moi,

      kaipa ainoa hyöty pitkittämisestä on se, että autosi arvo laskee ja maksat verot auton tullaushetken arvosta. Parissa vuodessa se voi vaikuttaa aika paljon.

      Pete

  19. Tulimme Sveitsiin 12/2012. Toisen auton toimme 06/2013. Ei enää saanut tuoda ns. muuttoautona vaan piti maksaa verot ja laittaa paikallisiin kilpeihin. Sanoivat rajaksi noin 6 kuukautta ja olisi pitänyt olla tilattuna Suomesta lähtiessä.

  20. Moro,
    Kiitti, näin funtsailinkin, Kuinkahan paljon tuossa on pelivaraa ennenkuin uudet kilvet pitää olla kiinni?

  21. Meidän auto tuotiin maahan siis 06/2013. Saatiin rajalla lappu, jotta voitiin ajaa viisi päivää. Mentiin heti tulliin ja maksettiin vero. Katsastus ja uudet kilvet laitettin vasta 01/2014. Tuona väliaikana autoa käytettiin jonkin verran. Tullissa sanoivat, että pitää hansikaslokerossa laput, että verot on maksettu. Tuli kirjettäkin, että pitäisi katsastaa. Selitykseksi kelpasi, ettei oltu paikalla katsastamassa.

  22. Moro Liisa,
    Ja teillä oli siis Suomesta hankittu vakuutus voimassa siihen asti tietenkin, kunnes katsastitte auton Sveitsissä ja hankitte/saitte Sveitsin kilvet? Lähinnä haen tässä sitä, että koska Suomen vakuutus paljon halvempi, niin mielelläni pitkittäisin Sveitsin kilpien hankintaa, jos vain pystyn.

    • Anteeksi myöhäinen vastaaminen. Me tuotiin kaksi autoa tullikilvillä ja molempiin otettiin vakuutukset Fenniasta, koska ne olivat halvimmat. Vaikka meillä on ns, asevelihinnat iF vakuutusyhtiöön. Nyt meille tuli Suomesta Fennian vakuutusmaksulaput. Meidän pitäisi maksaa vakuutukset Suomeen, vaikka olemmr maksaneet ne Sveitsiinkin. Soitto Fenniaan. Kertoivat, etteivät ole saaneet trafllta tietoa auton rekisteröimisestä Sveitsiin. Seuraava yhteydenotto Trafiin. Sama virsi. Siin skannaan rekkarit ja lähetänn Trafiiin , jottei tarvitse maksaa tuplavakuutuksia. Kertoivat, että normaalisti tiedot siirtyy kerran kuukaudessa, meillä ei ole toiminut. Eli olisimme maksaneet tuplavakuutuksia kahdesta autosta puolelta vuodelta

  23. Kilpailutimme Suomen vakuutuksen ja halvimman saimme Fenniasta. Saman teimme Sveitsissä ja hintä oli kyllä samaa luokkaa. Elikkä kun piti laittaa Sveitsin kilvet, niin täytyi olla vakuutuskin Sveitsistä.

  24. Muutto olisi syksyllä Sveitsiin ja olen katsellut sopivaa autoa Sveitsin vuosiksi. Päävaihtoehtona on ostaa erittäin vähän käytetty auto Saksasta (<20tkm, vm. 2013) koska kallimpien urheilullisten autojen hinta Saksassa tippuu todella nopeasti. Ne jopa puolittuu reilussa vuodessa. Mutta miten on tuon arvonlisäveron osalta kun Saksasta vie käytetyn auton Sveitsiin. Tietääkseni ALV:n osuuden saa takaisin. Koska tällä hetkellä asun Suomessa vielä ja luonnollisesti Suomen kansalainen niin ostatettaessa joutuu Saksan alvin maksamaan (?) Voiko ALV:n yrittää vähentää kauppahinnasta (jos myyjä suostuu) ja/tai jos joutuu ALV:n maksamaan niin mistä palautuksen saa anoa kun itse ja auto on ylittänyt rajan.

    Toisaalta vaihtoehtona luonnollisesti on mennä ensin Sveitsiin kirjoille ja sitten ostaa auto. Mutta saako em. muuttoautona ajella sen 12kk ilman alveja vai miten menetellä?

    • Harry, näin kommentoi kaverini, joka osti täällä jo vajaan vuoden asuttuaan Saksasta auton ja vei sen sitten myöhemmin Suomeen:

      ”Meillä kyseessä oli uusi auto. ALV-vapaan hinnan sai Saksasta, koska uusi auto poistui maasta, Sveitsissä ALV:tä ei tarvinut maksaa, koska auto oli poistumassa maasta 2 vuoden sisään.

      Sveitsin ALV:stä vapautumisen ehtona on se, että auto on ostettu ennenkuin muuttaa Sveitsiin. Tähän riittää se, että kauppakirjassa on päivämäärä, joka on ennen muuttopäivää. Toimitus ja lopullinen kauppa voi olla sitten myöhemmin. Niinkuin meidän keississä, ja tämä toimi oikein hyvin.”

  25. Hei, onpa täällä paljon tietoa. Minulla on tilanne, että olen tuomassa Suomesta uutta verovapaana ostettua autoa vientikilvillä Sveitsiin (kilvet voimassa vuoden ja vakuutus Suomesta). Olen kuitenkin asunut Sveitsissä jo kolme vuotta (5 vuoden oleskelulupa), joten ymmärtääkseni tuo kahden vuoden verovapaa-aika Sveitsissä autolleni on mennyt ohi, ymmärsinkö oikein? Eli kun tuon auton Sveitsiin niin se on tullattava ja maksettava verot, pitääkö paikkaansa? Sitten rekisterlöinnistä… Kun autossa on jo Suomen vientikilvet niin voinko ajaa niillä Sveitsissä niiden voimassaoloajan eli vuoden ilman että rekisteröin autoa Sveitsiin? vai onko Sveitsin kilvet hankittava kun maksaa verot? Olen kuitenkin muuttamassa vuoden sisällä takaisin Suomeen, joten minusta Sveitsin rekisteröinti olisi turhaa. Toivoisin joltakin pikaista vastausta 🙂 Kiitos kuitenki tästä kaikesta tiedosta täällä!

    • Moi Tiia,

      käsittääkseni verovapaa aika alkaa auton tuonnista, ei muuttopäivästä. Voin kuitenkin olla väärässä… Ehkä joku muu tietää? Vientikilvillä voit ajaa niiden koko voimassaoloajan ja vasta sitten on rekisteröinti suoritettava. Mielenkiintoiseksi toki tekee tuo, että olet muuttamassa myös vuoden sisällä takaisin Suomeen. Suomen lain mukaan vähintään 6kk auton tulee olla sinulla ulkomailla käytössä (http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/008.pdf), muuten et saa tuota veronalennusta Suomessa. En siis tiedä, miten verokohtelu menee, jos et maksa veroja mihinkään maahan ennen paluuta Suomeen. Ehkä kannattaa soittaa Suomen tulliin tästä? Jos autoverot ja Alvit pitää jonnekin maksaa, niin mieluummin Sveitsiin kuin Suomeen, sillä täällä vero on yhteensä n. 12% auton nykyarvosta. Suomessa aika paljon enemmän.

  26. Kiitos vastauksesta Petri. Niin minäkin luulin, että tuo verovapaa aika alkaa auton tuonnista, mutta tullissa kuulema laskevat sen kaksi vuotta oleskeluvan alkamispäivästä. Suomen tullin kanssa ei pitäisi olla ongelmia, kun auto on Sveitsissä tuon yli 6kk, ei veroja tarvitse maksaa Suomeen. Voin siis 6-12kk Sveitsissä olemisen jälkeen palata Suomeen samoilla vientikilvillä joilla lähdin. Todisteena auton käytöstä Sveitsissä riittää leimat Suomen tullista kun poistuu maasta, leima viimeisestä EU-maan ja Sveitsin rajanylityspaikasta (esim Itävallan tai Saksan tulli) ja leima Suomen tullista kun palaa Suomeen 6-12kk jälkeen. Ja lisäksi tarvii todistaa että olen asunut Sveitsissä, esim. kopio oleskeluluvasta, työtodistus, vuokrasopimus tai jotain vastaavaa. Sen jälkeen vain auton rekisteröinti Suomeen ja homma hoituu ilman veromaksuja. Näin ainakin monet ystäväni ovat tehneet. Mutta heidän oleskelu kesti Sveitsissä sen alle 2 vuotta, joten heidän ei tarvinut maksaa veroja edes Sveitsiin, ainoastaan 25 frangia 15.30 lomakkeen täytöstä. Niinpä oletin että itse selviän samoilla maksuilla, mutta nyt näyttää että joudun maksamaan verot Sveitsiin, kun olen täällä jo kolme vuotta ollut. Osaatko sanoa miten ne laskee auton arvon siellä tullissa? Laskeeko ne uuden auton kohdalla sen n.12% prosenttia autolaskun hinnasta, koska sehän on se auton arvo, vaikka ostan sen verovapaana Suomesta, vai onko heillä joku muu tapa laskea auton arvo? Ja toinen suuri kysymykseni oli siis: Jos ja kun maksan auton verot Sveitsiin minun ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä autoa Sveitsiin vasta kun auton Suomen vientikilpien voimassaolo päättyy, eli vuoden päästä auton tuomisesta? Mutta sitä ennen aion jo poistua Sveitsitä ja auto olisi vain n.10kk Sveitsissä eli auton rekisteröinti Sveitsiin ei olisi lainkaan tarpeellista kohdallani. Jos et osaa tähän vastata, osaisitko sanoa mistä voisin tuota rekisteröinti asiaa tiedustella? Kiitos paljon.

    • Kiitoksia kaikille seikkaperaisesta infosta!

      Meilla sellainen tilanne, etta tyotarjous on taman syksyn aikana hamaan tulevaisuuteen tiedossa joko Saksaan tai Sveitsiin, joten olen tassa nyt selvitellyt Sveitsin autokuvioita.. Onko todellakin niin, etta jos vien uuden auton Suomesta ja palaisin takaisin Suomeen yli 6kk paasta, mutta ennen kuin tuo 24kk on taynna, veroja ei tarvitse maksaa kumpaankaan maahan?? Ei silla, toiveissa on tietysti olla maisemissa pidempaankin, mutta ei naista ikina tieda.. Jos paadytaan Saksaan, niin kuviot on siella aika selvat kummasta kannattaa auto hommata 🙂

      • Moi, näin minä olen ainakin lähipiirin kokemuksista ymmärtänyt (siis tuon veroasian suhteen). Jos muutat Saksaan ja haluat uuden auton alle, niin mieti silti auton ostoa Suomesta. Täällä kun verottomat hinnat on alhaiset. Toki kannattaa pitää mielessä myös tuo tulevaisuuden epävarmuus, eli poistuuko veroetu muuttoauton tuonnista.

        Petri

  27. Kävin viime viikolla rekisteröimässä Suomesta ostetun auton tänne Geneveen ja ajattelin laittaa yhteenvedon Petrin kirjoittaman hienon tiedon jatkoksi. Kyseessä siis vientirekisteröity Suomesta ostettu auto, joka rekisteröidään Sveitsissä Z-kilpiin ja viedään takaisin Suomeen joskus 2015 aikana.

    Toimme auton yli Baselin kautta 16.9.2013 ja autoa ei tullattu vaan täytin rajalla 15.30-lomakkeen, jolla sain siis ajella Sveitsissä noin vuoden. Tuo vuosi lähti siitä päivästä, kun olin virallisesti muuttanut eli aloittanut työt Genevessä (1.7.2013).

    Sain helmikuussa 2014 kirjeen Geneven viranomaisilta (Office cantonal des véhicules), jossa sanottiin, että olen tuonut maahan tullaamattoman ajoneuvon joka pitää rekisteröidä Sveitsiin 1.7.2014 mennessä. Eli tasan vuosi siitä kun muutin. Kirjeessä neuvottiin mitä pitää seuraavaksi tehdä, mikä tarkoitti yksinkertaisesti katsastusajan varaamista. Olin ajan varaamisen kanssa hieman myöhässä koska soitin siitä vasta kesäkuun alussa ja sain ajan heinäkuun alkuun (jonot ovat aikamoiset).

    Puhelinvarauksen jälkeen sain postista pian uuden kirjeen (englanniksi jopa), joka vahvisti katsastusajan ja kertoi mitä papereita minulla pitäisi olla mukana. Kirje toimisi myös poliisin/tullin kanssa, jos jostain syystä kyselisivät miksen ole rekisteröinyt autoa vuoden sisällä. Tarvittavat paperit olivat:
    – 13.20A-lomake (”except for temporary plates ”Z” eli ei minun tapauksessani)
    – 15.30-lomake (jonka sain Baselin tullista)
    – rekisteröintitodistus alkuperäismaasta (eli Trafin dokkari Suomesta)
    – todistus vakuutuksesta (otin vakuutuksen AXA:lta, joka toimitti tiedon sähköisesti rekisteriviranomaisille)
    – maintenance slip of the anti pollution system (ei tarvittu, koska auto oli uusi)

    Noiden ylläolevien lisäksi annoin katsastussedälle COC-todistuksen, mutta esim. päästötodistusta ei kysytty missään vaiheessa. Ei minulla sitä tosin olisi ollutkaan…

    Katsastus tehtiin 4.7. Carougessa (tarkat ohjeet kutsukirjeessä), jossa on Geneven ainoa asema. Kannattaa varmistaa että paikalla on hyvissä ajoissa, myöhästyminen tarkoittaa uutta aikaa kuukauden parin päähän plus joudut maksamaan katsastuksen hinnan joka tapauksessa.

    Itse katsastus kesti 30min, josta suurimman osan katsastusmies istui siemailemassa kahvia tms. toimistossaan. Paperihommia ja numeroiden vertailua, jonka jälkeen peukku merkiksi siitä auto on OK. Sitten kassalle ja maksu 200 frangia.

    Tämän jälkeen suuntasin viereiseen rakennukseen, jossa piti tehdä paperit uusille kilville. Siedettävä jonottaminen, yhden dokumentin täyttö (jonka voi tulostaa etukäteen netistä, ohjeet kutsukirjeessä) ja sain uudet Z-kilvet. Huom: eivät kysyneet Suomen vientikilpiä missään vaiheessa enkä niitä tarjonnut, joten ne jäivät minulle. Maksoin toimituksesta seuraavasti:
    – uudet kilvet 40 frangia
    – paperityöt 95 frangia
    – auton käyttövero 4.7.2014 – 31.7.2015 yhteensä 671.45 frangia (Z-kilvet voimassa heinäkuun 2015 loppuun)

    Kaikenkaikkiaan homma oli erittäin hyvin opastettua ja toimivaa täällä Genevessä, alkaen kutsukirjeestä jossa neuvottiin kädestäpitäen mitä pitää tehdä ja koska. Nyt sitten jännitetään että mitä muuttoauton verotukselle tapahtuu Suomessa…

  28. Terve viela,

    Nyt kun auton hankinta ja muutto Sveitsiin alkavat olla kasilla, olen viela tarkistellut tullaukseen yms. juttuihin liittyvia yksityiskohtia. Huomasin, etta vuodesta 2012 lahtien on Sveitsissa alettu vaatia maksua yli 130g co2 paastoisista autoista. Onko kellaan tietoa, koskeeko tama erillistuonnilla maahantuotuja autoja, jotka siis rekisteroidaan vuoden kuluttua (eli joita on ajettu Suomen vientikilvilla vuoden verran ennen auton rekisterointia), vai ovatko tallaiset vientikilvilla vahintaan 6kk ennen rekisterointia ajellut autot lain Edessa “kaytettyja”?

    Mita muuten tuohon Suomen muuttoautolainsaadantoon tulee, nayttaisi tassa olevan taydellinen ikkuna, auto tilaukseen ennen 2015 vuoden alkua ja takaisin Suomeen ennen 2017 loppua kun lapsi menee kouluun ..

    Kiitos kaikista kommenteista jo etukateen!
    Tero

  29. Moi Tero,

    Mulla on tuo prosessi jo aika pitkällä (kts. ylempänä) eli autossa on Sveitsin Z-kilvet alla. Auton päästöt ovat jotain yli 150g ja missään vaiheessa ei ole tullut mitään vastaan tuosta sanktiosta. Sanoisin että auto katsotaan käytetyksi siinä vaiheessa kun rekisteröit sitä Sveitsiin (6-12kk tänne saapumisen jälkeen).

    -Kimmo

    • Kiitos infosta Kimmo,

      Nyt kavi niin etta lahtikin dieseli kaupasta, joten ei tarvi huolia co2 paastojen kanssa.

      Viimeinen mielta askarruttava juttu, kun tuolla joku oli aiemmin kertonut etta tilausvahvistus oli paivatty Sveitsiin rekisteroinnin jalkeen. Minulla tilausvahvistus on jo tehty ja Sveitsiin lahdetaan ensi kuussa. Talta osin asia on siis kunnossa, mutta pitaisikohan tuo tilausvahvistus olla myos englanniksi, koska itse auto viedaan vasta joulukuussa erillistullauksena.

      -Tero

  30. Tassa juuri Sveitsin dokumentteja taytellaan maahan ensi viikolla saapuvan rekkakuorman tullaamiseksi (18.44 dokumentti). Kysymys niille jotka toivat auton myohemmin erillistuonnilla, ruksasitteko tassa ekassa satsissa kohdan ”partial importation”, vai ”complete importation”, jonka jalkeen sitten ilmeisesti hoiditte myohemmin asiat 15.30 dokumentin kanssa autoa erikseen tuodessanne. Tuntuivat tulliviranomaiset olevan aika tiukkoja vuokra-autolla Saksassa kaydessamme viime viikolla, joten ajattelin katsoa taman varman paalle.

    Kiitokset vinkeista taas etukateen.
    -Tero

  31. Moi Petri ja muut,

    Kiitos todella hyödyllisestä blogista! Itse olen tällä hetkellä tekemässä Sveitsiin rekisteröintiä (eli hankkimassa Z-kilpiä). Näyttäisi, että en tarvitse päästötodistusta ollenkaan Touranilleni, joka täyttää COC-todistuksen mukaan Euro 5 J -päästönormin. Ainakin sain katsastusajan jo varattua ilman kyseistä todistusta. Kannanee siis selvittää onnistuuko rekisteröinti ilman tuota 100 CHF maksavaa päästötodistusta, ennenkuin sen hankkii.

    t. Ville

  32. Moi Petri!

    Valtavan Iso Kiitos huikeasta tekstistä ja ohjeista!

    Kirjoitat:
    ”Sveitsin autovero ja arvonlisävero tulevat maksuun vasta 24 kuukautta saapumisesi jälkeen. Tällä hetkellä nämä verot ovat yhteensä 12%”.

    Olen itse muuttanut Sveitsiin elokuussa ja auton tuon nyt tammikuussa. Tarkoittaako tuo 24kk minun vai auton ensi saapumisesta Sveitsiin?

    Otto

  33. Toin itse Suomesta auton Sveitsiin syyskuussa 2015. Tämä blogi oli niin hyödyllinen että päivitän tänne omia huomioitani.

    Vein auton Ruotsin, Tanskan ja Saksan kautta. Matka alkoi siis Viking Linellä Helsingistä Tukholmaan, ja siitä ensimmäinen huomio. Jos haluaa Suomen tullilta leiman papereihin todisteena auton maastaviennistä, siitä on hyvä ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen. Itselleni kävi niin että aloin hakemaan tullin toimipistettä Katajanokalla ennen laivaan nousua. Kävi ilmi että tullilla on vain liikkuvia partioita, ja kaikki ovat kiinni jossain muualla. Leimaa ei siis saatu papereihin, ja tullin kanssa käydyn lyhyen puhelinneuvottelun jälkeen päädyttiin siihen että säilytämme laivaliput ja dokumentoimme parhaamme mukaan sen että auto lähti maasta ja palaamme asiaan kun auto palaa Suomeen. Täällä Sveitsin päässä puuttuvaa leimaa ei kukaan vielä ole kaivannut.

    Toimme auton Baselin rajaylityspaikalta Sveitsiin lauantaina iltapäivällä. Muistathan varata mukaan 40 CHF (vuonna 2015) käteistä ikkunaan liimattavaa tietullitarraa varten! Se pitää ostaa heti rajalla. Tullimies siellä valitteli että 15.30 -lomakkeita hoitava toimisto on jo kiinni ja löi kouraan paperin joka sanoi että ilmoitus täytyy käydä tekemässä Zurichin toimipisteellä muutaman päivän sisällä. Lapun täyttäminen oli siellä kovinkin helppoa.

    Päivittelen lisää kunhan saan seuraavat askeleet tehtyä.

  34. Toin marraskuussa 2015 auton Saksalaisilla (ei-vienti)kilvillä maahan, koska aikaisemmin asuin Saksassa. Ensimmäinen autoista tulee ihan normaalina muuttoautona, mutta toisen toin 15.30 lomakkeella. Ostin hieman yli 6kk vanhan auton, jotta ei tarvitse maksaa tuota CO2 veroa ja Saksasta käytetyn ostamisella säästää aika paljon rahaa. Auton ostin 2 päivää ennen kuin tulin rekisteröitymään Sveitsiin, mutta sen jälkeen kun ensimmäinen muuttokuorma oli jo lähtenyt. Tuo ei tuottanut mitään ongelmia vaan tärkeintä näytti tosiaan olevan, että kaupantekohetki on ennen Sveitsiin rekisteröitymistä. Koska en itse päässyt hakemaan autoa ja olin jo virallisesti Sveitsissä niin auto rekisteröitiin vaimoni nimeen. Tällöin on tärkeää saada todistus, että on kuitenkin auton pääasiallinen käyttäjä/haltija. Noita löytyy internetistä Saksaksi.

    Sveitsin tullin ruovashenkilö keskittyi valittamaan kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta, mutta kun tuota jaksoi kuunnella 15 minuuttia niin asia oli hoitunut. Itseäni alkoi naurattamaan kun virkailija valitti että olin antanut paperit muovikuoressa ja että ne olivat väärässä järjestyksessä, vaimoni passi ei ollut mukana (muu perhe tulee vasta kuukauden kuluttua), toisen auton (jota en siis tässä vaiheessa ollut tuomassa) papereita ei ollut mukana, ym ym. Käytännössähän mitään noista valituksen aiheista ei tarvita auton tuomiseen.

  35. Mielenkiintoinen artikkeli! Mitenköhän on mahdollista toimia, jos Suomessa oleva oma käytetty auto on tarkoitus viedä pariksi vuodeksi Sveitsiin ja tuoda sieltä tullessa takaisin. Voinko ajella Suomen kilvillä pari vuotta, tosin en voi sitten katsastaa Suomessa välissä, jos en käy täällä? Ja jos taas hankin Sveitsin kilvet autoon ja haluan tuoda sen takaisin Suomeen, joudunko verottamaan sen Suomeen uudestaan? Onko mitään mahdollisuuksia vai pitääkö laittaa Suomipeli naftaliiniin siksi aikaa?

    • Itselläni kun tuo voi olla ajankohtaista Saksan suhteen – niin ainakin Saksaan auton voi tuoda takaisin muuttotavarana kolmen vuoden sisällä, jos autoon ei ole tehty mitään muutoksia ja auton alkuperäiset paperit ovat tallella (mukaan lukien rekisteröintitodistus, jossa ilmenee arvolisäveron maksu, alkuperäinen ja leimattu 13.20 lomake, jonka yleensä menettää kun rekisteröi auton Sveitsiin (meilläkin on enää kopio jäljellä), ja alkuperäinen muuttotavarailmoitus). Muussa tapauksessa pitää maksaa tulli, mutta ei arvonlisäveroa, koska autosta se on jo kerran maksettu. Suomeen tuonnista en tiedä mitään.

  36. Blogissa on pieni korjauksen paikka. Rekisteröimme molemmat autot Zugin kanttooniin 2016 niin erillistä päästötodistusta ei enää tarvita, jos COC:n mukaan autot (meillä siis molemmat dieseleitä) täyttävät Euro 5 tai 6 standardin. Myös Stammnummerin saa Zurichin tullista helposti maksettuaan veron (jos veroa tarvitsee maksaa) ja tämän avulla vakuutuksen saa tehtyä ennen rekisteröintiä. Zugissa erikoistapaukset (auton tuonti ym) hoidetaan omalta tiskiltä eikä mitään odottamista tarvita. Meilläkin jälkiasennettu webasto meni läpi ilman ongelmia.

  37. Arvoisat,

    kannattaako Sveitsiin ostaa nykyisen paikallisen asenneilmapiirin (päästöt) ja politiikan valossa bensa- vai dieselauto? Mielipiteitä kaivataan, kiitos. Ilmeisesti Sveitsissä ei diesel-autoihin kohdistu mitään haittavoimaveroa, vaan molempia tyyppejä rokotetaan yhtäläisesti, vai? Entä maksetaanko nuo CO2 -sanktiot kun auto tuodaan maahan, vasta kahden vuoden päästä vai milloin? Entä lähettääkö paikallinen verokarhu jotain verolippuja vuosittainkin? Kiitos paljon jo etukäteen vastauksista.

  38. Kaksi vuotta tuli täyteen Sveitsissä, ja auton Z-kilpien vanhetessa kävin maksamassa verot ja sain pysyvät ZH-kantonin kilvet.

    Muutama asia on muuttunut!

    Tullin konttoria Luggwegstrassella Zurichissa ei enää ole, ja lähin paikka minkä itse löysin oli Embraportin tulliasema Embrachissa (tullimies sanoi myös että tämä on uusi sijainti). Lyötyäni tarvittavat paperit pöytään tullissa pyydettiin täyttämään jonkinlainen verkkolomake itsepalvelupisteellä (taitaa olla sama kuin täällä: https://e-dec-web.ezv.admin.ch/webdec/main.xhtml). Lomake on vain saksaksi, ranskaksi ja italiaksi. Hetken lomakkeita tuijotettuani ja saksan kielen taitoani valitettuani tullimies tuli täyttämään lomakkeet, mutta tähän ei ehkä kannata luottaa.

    Muutoin prosessi meni samalla tavalla. Sain tulllista verot maksettuani uuden Stammnummerin, jonka soitin vakuutusyhtiöön, ja kävin suoraan sen jälkeen Strassenverkehrsamtista uudet kilvet. Veroja tuli kaksi vuotta vanhalle Audi A4:lle hieman yli 2000 euroa (hankintahinta Suomesta verottomana n. 25k euroa).

    • @Antti Tikkanen. Eikö Zürichissä joutunut katsastamaan autoa uudelleen Z-kylttien vaihdon yhteydessä normaaleiksi kylteiksi? Tällä Wallisissa maksoin tänään alvin ja autoveron ja olisin saman tien hakenut uudet kyltit, mutta sanoivat Strassenverkehrsamtissa että lain mukaan joudun taas katsastamaan auton, vaikka se on vain 13 kk vanha ja katsastettiin siis Z-kilville laiton yhteydessä 13 kk sitten. Pakottivat tilaamaan katsastusajan, jota ei tietenkään saman päivänä saa missään tapauksessa ja sen jälkeen saisin ostaa tavalliset kyltit. Hieman ulkomaisten rahastukselta tuntuu, autolla ajettu juuri 10,000 km.

  39. Moi ja suurkiitos kaikille mahtavista ohjeista. Tänään 22.9.2017 hoidettiin kahden suomesta 11/2016 tuodun auton rekisteröinti Strassenverkehrsamtissa. Paikka aukeaa jo 07:15 ja oltiin aikaiseen liikkeellä joten homma oli hoidettu alle tunnissa. Yläkerran prosessi tiskillä 4-9 meni todella sujuvasti kun olimme edellisenä päivänä hoitaneet vakuutukset järjestelmään vakuutusagentin kautta. Stammnummerin saa tällöin suoraan auton valmistenumerolla (se todella pitkä chassis numero). Katsastusaikaa ei saa varattua ennen kuin vakuutus on rekisteröity juuri saadulle Stammnummerille. Tätä ei tarvitse hoitaa paikan päällä vaan antavat numeron johon voi soittaa kun vakuutusagentti tehnyt tarvittavat päivitykset järjestelmiin. Tieto tosiaan siirtyy 5 minuutissa eli homman voi hoitaa on-line jos saa agentin lennossa kiinni. Peräkoukusta kyselivät, muutoin prosessi aivan kuin blogissa kirjoitettu.
    Samaan aikaan alakerran tiskillä yksi ulkomaalainen yritti selvitä hommasta englannilla. Ei muuten onnistunut ja neuvona ottaa mukaan riittävän saksan kielen taitoinen henkilö jos oma Hochdeutsch ruosteessa.

  40. Hei! Koskevatko nämä kaikki asiat myös sellaisia ajoneuvoja, joihin tulee diplomaatti- eli CD-kilvet?

  41. Hei!
    Muutama kommentti tästä Saksasta ostetun auton käytöstä Sveitsissä olikin jo, mutta ajattelin kysyä tarkempaa tietoa vielä.

    Tilanne on siis se että muutin juuri Sveitsiin mutta en ole vielä tehnyt Sveitsin päässä mitään oleskelulupaa.

    Tavoitteena olisi ostaa auto Saksasta käytettynä nyt kohta ja ajella sillä Sveitsissä vähän alle vuosi. Tämän jälkeen veisin Suomeen ja löisin siellä Suomen kilpiin.

    Eli kysymys kuuluukin: saanko ajaa Saksan siirtokilvillä Sveitsissä tuon n. vuoden ajan jonka jälkeen kiikutan auton Suomeen.

    Vai miten toimii?

  42. Mahtavaa ja vieläkin ajankohtaista matskua – kiitos Petri! Ajattelin itse koittaa napata Suomesta mukaan Kian sähköauton Sveitsiin. En kuikentaan ole vielä löytänyt verovapautta handlaavaa Kia-myyjää. Keneltä ostit aikoinaan vienti-Kiasi?

Jätä kommentti