Turun kaupunki tukee pyöräilytapahtumaa 200 000 eurolla

Lyyti Oy ja Team Velo Cycling järjestävät 31.5. Suomen ensimmäisen ”korkean ilmanalan” pyöräilykilpailun. Kilpailussa voi valita sarjan, jossa kiivetään jopa 3000 nousumetriä Hirvensalon ”Alppeja”. Kilpailun ilmoittautuminen on avoinna osoitteessa http://www.lyyti-palvelu.fi/kampanjat/haute-route/

”Kilpailu on virallisen Haute Route –organisaation hyväksymä ja ainoa laatuaan Alppien, Dolomiittien ja Pyreneiden ulkopuolella. Kisa on herättänyt runsaasti huomiota ja odotamme kymmeniä kilpailijoita mukaan. Ilmoittautumisintoa lisännee se, että Turun kaupunki on lupautunut tukemaan hanketta noin 200 000 eurolla. Raha tullaan käyttämään mäen kasvattamiseen. Tämä on uskomattoman hieno juttu!” kertoo Lyyti Oy:n toimitusjohtaja Petri Hollmén

”Korotushanke toteutetaan nopealla aikataululla, sillä voimme hyödyntää sataman ruoppauksesta syntyvät sedimentit. Airiston kuhankutualueiden sijaan moskat läjitetään Hirvensalon kukkulan päälle. Riippuen valumisprosentista, voi mäki kasvaa jopa lähes satametriseksi, oikeaksi alppikeskukseksi!” kertoo Turun teknisen lautakunnan ruoppausvastaava Aimo Savilahti.

”Ruoppaussedimentit ovat tähän tarkoitukseen oivallisia, sillä kuivuessaan ne jähmettyvät kivikoviksi ja näin ollen mäkeen voidaan työstää vaikka aito serpentiinitie, tunnelit tai vaikka veistää presidenttiemme naamakuvat” jatkaa Savilahti. ”Ja koska vuosikymmenten kuluessa on Aurajoki tuupannut sataman pohjamutiin satoja, ellei tuhansia polkupyöriä, tulee mäestä välittömästi pyöräilyaiheinen mekka, polkimien, tankojen ja vääntyneiden vanteiden törröttäessä sedimentistä hurmiollisesti kohti taivasta.” ideoi silminnähden täpinöissään oleva Savilahti – pyörämiehiä itsekin.

Team Velo Cyclingin hallituksen jäsen ja Haute Routen Turun kilpailujohtaja Samu Laine kertoo hankkeen nostavan sekä talvi- että kesälajien harjoittelumahdollisuudet aivan uudelle tasolle.

”Meillä on jo esisopimus Hirvensalon suksihuoltotalon muuttamisesta vähähappiseksi majoitustilaksi kesäisin. Näin voimme simuloida vähähappista vuoristoilmaa ja treenata oikeassa serpentiinimäessä. Aiemmin olemme joutuneet toteuttamaan vähähappiset leirit Aninkaistenmäessä kevätpölyaikaan ja serpentiiniä on ollut tarjolla vain vappuisin. Tarjoaahan tämä aivan eri mukavuusasteen! Nämä fasiliteetit nostavat Suomen pyöräilyn aivan uudelle tasolle. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin mäen uuden korkeuseron myötä, voi talvikaudella Turkuun hakea jo maailmancupin pujottelukisojakin!” kertoo hankkeesta innoissaan oleva Laine.

Ruoppaus ja mäen täyttö toteutetaan huhtikuun kolmannella viikolla. Tänä aikana on Hirvensalon silta suljettu liikenteeltä kuljetinhihnan huoltomiesten taukotuvan sijaitessa keskellä siltaa. Korvaava kuljetus on hoidettu työmatkalaisille Jakke Jokilautalla.

Lisätietoja

Petri Hollmén, Lyyti Oy

Samu Laine, Team Velo Cycling

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s