Kuinka vaikeaa on hyvä viestintä?

Oma vastaukseni on, että ei kovin vaikeaa, jos on itselleen uskollinen. Tosin oma kokemukseni on lähinnä pienen yrityksen viestinnästä, yhdellä kielellä (no, joskus myös englanniksi) ja suppealle joukolle (asiakasviestintämme piirissä on n. 2600 henkeä.) Pörssiyrityksen viestinnästä, kriisiviestinnästä tai muusta erityisen haastavasta ei minulla ole mitään käsitystä.

Toisaalta, välillä viestintä on todella vaikeaa., Aina löytyy parannettavaa. Lähinnä parantamista löytyy viestinnän määrässä. En ole koskaan kuullut yrityksestä, joka meni konkurssiin, koska se viesti liikaa. Hankaluuksia tuottaa myös erottuvan viestinnän tekeminen. Itse kun tuijottelee tekstejään, tulee niille sokeaksi. Pahin virhe on katsoa, miten muut viestivät ja alkaa apinoida. Se tyyli ei liikauta ketään, koska se ei ole omasi.

Itse linjaan viestintämme käyttämällä seuraavaa kahta lausetta:

”Olkaamme avoimia, rennosti omana itsenämme ja ylpeästi Lyytiläisiä aina kaikessa asiakaskohtaamisissa. Tapahtuvat kohtaamiset sitten kasvokkain tai sähköisesti viestinnän välityksellä.”

Tätä kun muistamme noudattaa, niin saamme usein hyvää palautetta. Jos yritämme kirjoittaa kuten ”kuuluu” tai matkia, niin viesti ei paljoa intohimoja herätä.

Lisäksi vielä: kirjoita asia auki siten, että itsekin ymmärrät! Se auttaa paljon.

Kirjoitin tänään asiakastiedotteen, josta sain hyvää palautetta. Palautteen antaja pyysi lupaa käyttää sitä esimerkkinä vastuullisesta viestinnästä projektissa, jossa ryhmä yrityksiä pyrkii parantamaan omaa viestintäänsä.

Olin pyynnöstä otettu. Viesti on liitteenä alla. Mitä olet mieltä? Mikä on sinusta hyvää viestintää? Osaatko antaa käytännön esimerkin. Kommentoi tuonne alle, jotta muutkin voivat lukea mielipiteesi ja osallistua keskusteluun!

Alla alkuperäinen, sähköpostilla mennyt tiedotteemme. Tiedote lähetettiin siis n. 2600 Lyyti-palvelumme käyttäjälle.

Mitä te siellä oikein puuhastelette?

Saimme palautetta:

Tuotteenne ei kehity, siihen ei tule uusia ominaisuuksia ja kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuudessa kehitätte ja koska!

Mietimme hetken turkulaisittain, että ”kummottes tämmöne on oikke mahollist”, sillä joka ikinen arkipäivä kaksi koodaria naputtaa näppäimistöä niin, että savu nousee. Linjoille pukkaa parannuksia viikoittain, uusia ominaisuuksia satelee käyttäjille ja paljon tehdään myös näkymättömiä töitä konepellin alla (turvallisuuspäivitykset, luotettavuuden parannus jne.)

Sitten tajusimme. Harva asiakkaamme on toimistossamme tätä työtä seuraamassa.

Miten sinä voisitkaan tietää, mitä kaikkea me teemme!


Suora lähetys koodaamosta


(oikealla olevassa kuvassa on still-kuva koodaamostamme)

No ei nyt ihan suora, eikä kuvakaan liiku, mutta jotain sentään. Teimme Lyytin yläpalkkiin otsikon, jossa lukee ”Seuraa kehitystä”.

Kirjaudu sisään, mene sinne, täytä tiedonnälkäsi, tutustu siihen mitä on tulossa ja mitä viimeksi on linjoille luotu.

Tämän tehtyämme tajusimme, että heh! Nyt asiakaspalvelummekin ja myyntimmekin tietää, mitä ne peräkkäin naputettavat nollat ja ykköset oikein tarkoittavat! Tämä oli ehkä paras uudistus ikinä!

Terveisin,

Petri Hollmén
Lyyti Oy

6 kommenttia artikkeliin ”Kuinka vaikeaa on hyvä viestintä?

  1. Moi Petri ja Lyytiläiset, teidän tapanne viestiä itsestänne ja palveluistanne näyttää mahtavalta. Ei prameita kulisseja vaan rehellistä (toivottavasti) asiaa. Ryhdyin itse yrittäjäksi puoli vuotta sitten, ja kas kummaa, kun rehellisiä puhuu niin puhuminen on kivaa ja asiakkaatkin tykkää. Vaikka apinointi on pahasta, niin ainakin te olette yksi niistä yrityksistä joista koitan ottaa jotain oppia omaan toimintaani. terveisin salainen ihailijanne:)

  2. Hyviä näkökulmia tässä postauksessa. Viestintää voisi mielestäni pitää yhtenä yrityksen menestytekijöistä tänä päivänä.

    • Kiitos Henri kommentista. Jaksan hämmästellä yrityksiä, jotka eivät kerro itsestään mitään. Eivät edes asiakkailleen. Lienee perua suomalaisesta tuppisuu-kulttuurista 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s