Miten meni Finnair? Noin niin kuin omasta mielestä.

En tiedä, mitä te muut olette mieltä, mutta minun mielestäni on väärin myydä jotain, mitä ei aiokaan toteuttaa.

Lensimme Helsingistä Kuusamoon 12.2.2015 klo 12.10 lähdöllä. Kone oli aivan täynnä. Kohteena on hiihtokeskus Ruka, joten luonnollisesti kaikilla on paljon matkatavaraa. Silti esim. meidän seurue jäi paljon alle sallitun maksimin, sillä seurueen neljällä lapsella ei kaikilla ollut täyteen pakattua lentolaukkua tai 23 kilon kassia ruumaan.

Jonkin verran lentäneenä pohdiskelin konetyypin ruumatilan riittävyyttä. Totesin appiukolle, että ihme on, jos sukset meille kaikille mahtuivat mukaan.

Lento oli suora Helsingistä Kuusamoon ja itse lento sujui oikein mainiosti. Hieman myöhässä saavuimme, mutta emme mitenkään dramaattisesti. Kuusamossa odottelimme sitten matkatavaroitamme. Kone oli potkurimallia, ATR, johon mahtuu n. 70 matkustajaa. Tällä porukalla odotimme siis myös suksia (harva lentää Kuusamoon ilman suksia helmikuussa… Okei, kohta se ainoa ilman suksia lentävä huutaa kommenteissa, että olen väärässä. Mutta poikkeus vahvistaa säännön, kuten tiedetään.)

Kassit tulivat ja matkatavarahihna lopetti rullaamisensa. Odottelimme. Lapset alkoivat juosta ympäri hallia tekemisen puutteessa. Jatkoimme odottamista. Lasiseinän toisella puolella taksikuskit odottivat asiakkaitaan. Kaikki odottivat.

Ehkä vartin jälkeen massa lähti siirtymään turvaporteista tuloaulaan. Harva tosin tiesi miksi. Sinne suuntasimme mekin, sillä hihna ei enää liikkunut ja kone, jolla saavuimme lämmitteli moottoreitaan paluumatkaa varten. Okei… Sukset eivät siis ole tulossa.

Ja sitten tähän stop.

Tähän saakka kaikki on ihan ok, tavallaan. Liikaa väkeä, liikaa tavaraa, osa ei mahtunut kyytiin.

Mutta kun kävelimme lasiovista tuloaulaan, kertoi taksikuskimme heti, että he tiesivät jo kauan sitten, ettei suksia tällä koneella tuoda. Ei ne kuulemma koskaan mahdu ATR:n kyytiin. Turhaan te siellä odotitte.

No, mainittakoon, että hihnan jo pysähdyttyä, saapuvien tavaroiden puolelta käveli yksi henkilökunnan jäsen pois, mutta hän ei viitsinyt mainita, että suksia ei enää ole tulossa.

Nyt jo turhaan liikkumattoman hihnan luona odottanut koneellinen ohjattiin uuteen jonoon ilmoittamaan kadonneista matkatavaroista. Eivät ne mihinkään kadonneet! Ne ovat yhä Helsingissä ja tämän Finnair tiesi jo koneen noustessa. Kukaan ei vain viitsinyt siitä (lisähintaa suksien kuljettamisesta maksaneille) asiakkaille ilmoittaa. Ei Helsingissä, ei koneessa, ei matkatavarahihnalla, ei tuloaulassa. Taksikuskit vain tiesivät.

Emme aikataulusyistä voineet jäädä odottamaan taas uuteen jonoon, vaan hoidin ilmoituksen puhelimella. Kolmannella soitolla sain oikean ihmisen linjalle ja hän oli varsin ystävällinen. Hän vastasi heti, että sukset lennätetään Rovaniemelle, josta ne sitten jaellaan illan aikana. Kello on nyt 22.00. Koneemme saapui klo 13.50 ja moni vain kolmeksi tai neljäksi päiväksi tullut aikoi heti mäkeen tai ladulle. Vielä ei ole suksista mitään kuulunut.

Mikä tässä mättää?

Okei. Sain kuitin, jolla saan vuokrattua uudet sukset. Vahinko on siis minimoitu. Mutta tämä matkailualue on riippuvainen tänne matkailijoita kuljettavista yhtiöistä. Taksikuskien mukaan ATR:n kyydissä ei koskaan tule suksia, vaan lennätys Rovaniemelle iltakoneella ja jakelu sieltä on vakiokäytäntö. Miksi tätä ei kerrota? Varsinkin niille asiakkaille, jotka maksavat ekstraa suksien kuljettamisesta? Eikö se, että myydään jotain, jota ei pystytä toteuttamaan (ja tämä on tiedossa jo ennen koneen lähtöä), ole huijausta?

Ja miksi ylipäätään lennetään hiihtokeskukseen helmikuussa koneella, joka ei voi kuljettaa kaikkia suksia?

Finnair ei tänään tarjonnut kelvollista asiakaspalvelua. Ei missään kanavassa. Olisi mielenkiintoista lukea tuosta alta heidän näkemys asioihin. On toki niin, että näkemykseni edustaa vain yhtä näkökulmaa. Asiakkaan näkökulmaa.

Petri Hollmén
– kirjoittaja hiihtänee huomenna lainahöyhenissä

15 kommenttia artikkeliin ”Miten meni Finnair? Noin niin kuin omasta mielestä.

  1. Taksikuskit tiesivät.Finnair on ollut ongelmasta tietoinen ikimuistoisen ajan.Asiakkaan asemaan asettautuminen unohtuu eikä välttämättä edes tule mieleen niille,joilla on valtaa tämäkin asia hoitaa siten,että maksavat asiakkaat eivät joutuisi jatkuvasti kärsimään. nimerkki: läheltä seurannut

  2. Taksikuskit tiesivät.Finnair on ollut ongelmasta tietoinen ikimuistoisen ajan.Asiakkaan asemaan asettautuminen unohtuu eikä välttämättä edes tule mieleen niille,joilla on valtaa tämäkin asia hoitaa siten,että maksavat asiakkaat eivät joutuisi jatkuvasti kärsimään. nimimerkki:erittäin läheltä seurannut

  3. Finskillä ja sen alihankkijoilla tekninen syy on yhtä kuin kannattavuus. Jos 140 hengen lennolle ei ole kuin 70 matkustajaa niin koneeseen tulee tekninen vika ja porukka ahdetaan pienempään putkiloon. Vai näittekö kentällä kaksi 70 hengen tuuletinta purkamassa tuota 140 matkustajan skimbaporukkaa? Tuskin. Yhtälailla kun esim. edesmennyt Lappeenrannan lennon peruuntuminen peruttiin ”teknisen syyn vuoksi” ja korvaava kyyti oli tilataksi. Jännä että juuri perutulla lennolla oli aina vain kourallinen ihmisiä ja sittenmmin reitti lopetettiin.

    • Tekninen syy on yleensä ihan todellinen, mutta jollain toisella, tähdellisemmälle reitille varatulla koneella. Sinne sitten siirretään kone joltain toiselta reitiltä. Se ei tietenkään sitä lohduta, jonka piti päästä Lappeenrantaan. Samaa olemme usein kokeneet Jyväskylässä, onneksi harvemmin nykyään.

  4. Miten tuntuukin niin tutulta, tarkoitan siis Finnairia koskien!
    Jonkun verran lentäneenä, eri yhtiöiden palveluita verrannena ja muiden matkustajien kommentteja kuunneltuani olen tullut siihen tulokseen, että Finnairilla palvelu tarkoittaa VAIN itsepalvelua. Kukaan tutuistani ei lennä Finnairilla, mikäli joku muu yhtiö on samalla reitillä, sillä Finnairilla ei kerta kaikkiaan ole minkäänlaista palvelua.
    Ehkä tästä löytyy jopa syy yhtiön huonoon tulokseen. Minkähänlainen huippuyksilöhallitus Finnairilla on, kun eivät tätä edes ole huomanneet?

  5. Finnairilla ei ole laivastossaan yhden ainutta ATR konetta. Olet siis ollut Flyben kyydissä. Reitti voi olla finskin, mutta operaattori Flybe. Eli sinne lähtisin kritisoimaan…

  6. Atr:ssä tosiaan on kahta eri ruumakokoa ja kone jouduttiin vaihtamaan päivällä tapahtuneen teknisen vian takia.

  7. Itse sain niin niin huonoa kohtelua hääpäivänä Finskiltä, reklamoin ja sain vastauksen monen kysymän (kuukauden) jälkeen ja turhaan siinä vaiheessa joten boikotoin. Reissaan jonniin verran ja valitsen lennon aina muulta yhtiöltä kuin Finskiltä, harmi sinällään mutta kyllä sen muistaa jos palvelu ei pelaa.
    Ja kertomasi ei valitettavasti yllätä. Voi Finnair! Nyt pitäs ottaa mallia vaikka BA:sta 🙂

  8. Sinä sentään pääsit itse koneeseen;me emme taannoin päässeet kuin Ouluun asti ja sieltä bussilla Rukalle n. 6 h viiveellä… Korvaus: 15€ lahjakortti Finnairin kahvilaan tai kauppaan Helsingissä! Huom! Ei kannata tilata puolivuotta lippua etukäteen varmistaakseen matkaa kohteeseen;)

  9. Paluuviite: Hiihtolomalaisten sukset eivät mahtuneet Kuusamon-lennolle – ”Ei tainnut olla ensimmäinen kerta” | Suomi matkailu

  10. Lensin Thai Airwaysillä Tukholmasta Aasiaan ja takaisin. Nyt tiedän mitä palvelu tarkoittaa. Paitsi Finskillä niin suomalaisella on siinä paljon oppimista. Attitude first.

  11. Hei Petri! Taas kerran oikein hyva kommentti sinulta. Toivottavasti hiihdot kuitenkin sujuivat!! Jo kauan Kaliforniassa asuneena, mutta vuosittain Suomessa vierailevana, olen kauan sitten lakannut lentamasta Finnairilla. Syy sama kuin muissa kommenteissa: huono tai olematon palvelu. Harmittaa ihan Finnairin puolesta! Tavallisesti matkustan SAS:lla.

  12. Kun (jos) tiedetään, että f tietoisesti jättää tavaraa viemättä on tilanne vakava. Löytyisikö perusteet isommalle korvausperusteelle, jossa korvataan myös kaikki välilliset vahingot. Yksi asiakas ei juuri mahda mitään, mutta olisiko tässä joukkokanteen paikka. Kotimaista lentoyhtiötä tärkeämpää on asiakkaiden tyytyväisyys.

Jätä kommentti