Mietittäväksi joulun kulutushysteriaan

Keskustelin muutama päivä sitten erään kodintarvikkeita välittävän yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Hänen mukaansa on Suomen kaupoissa tällä hetkellä hiljaisempaa kuin koskaan. Hyllyjen välissä saa vaellella seuraa pelkääväkin rauhassa. Joko ostovoima on todella kadonnut tai suomalaiset on uhkakuvilla peloteltu poteroidensa pohjalle odottamaan totaalista romahdusta.

Vastaavasti samaan aikaan verkkokauppa kasvaa kohisten. Jos kasvava verkkokauppa on kotimainen, niin ei tilanne ole välttämättä hassumpi. Mutta valitettavasti ostot ulkomaisista verkkokaupoista kasvavat erittäin vauhdikkaasti. Syyksi tilata ulkomailta mainitaan usein edullisempi hinta. Mutta mikä on tuon edullisemman hinnan kääntöpuolena? Kulutuksen kaikki hyödyt valuvat maan rajojen ulkopuolelle. Poteroita on syytä kaivaa sitä syvemmäksi, mitä suuremmaksi ostot ulkomailta kasvavat.

Miten voit tänä jouluna antaa hyviä joululahjoja? Parhaat lahjat annetaan siten, että ostetaan tuotteita tai palveluita paikallisista yrityksistä. Tällöin kaikki kulutuksen aiheuttama hyvä jää lähelle. Jos löydät vielä kaupan, joka myy paikallisia tuotteita, niin ei parempaa vaihtoehtoa liene. Kaikkea ei tietenkään saa läheltä ja joitakin tuotteita ei löydy edes suomalaisista verkkokaupoista, mutta jos löytyy, niin suosi nyt ihmeessä niitä!

Pari viikkoa sitten Turun Sanomat julkaisi kirjoitukseni hieman eri näkökulmasta – eli siitä, kuinka aloittelevia yrityksiä tuetaan parhaiten. Mutta näkisin, että nyt jo olemassaolevatkin yritykset kaipaavat jokaisen harkittuja kulutuspäätöksiä.

Kun hankit joululahjojasi, koita nähdä poterosi etureunaa pidemmälle. Mieti, ketä käyttämäsi raha hyödyttää.

Perjantaikokki

Mielipidekirjoitukseni, joka julkaistiin Turun Sanomissa 7.11.2013. Teemaa voinee hyödyntää myös muualla kuin Turussa.

Miten turkulaisia start-up -yrityksiä tuetaan tehokkaimmin?

Taloutemme ryvettyy ja ”uutta Nokiaa” haetaan vimmatusti. Sen synnyttämiseksi valtiovalta tarjoaa mitä erilaisempia tukimuotoja.  Uudeksi Nokiaksi on veikattu hoiva-alaa, pelialaa tai start-up –yrityksiä ylipäätään. Mietitään, minkälaista julkista rahaa tulisi kanavoida ja minkälaisten tukipakettien muodoissa. Yhdistellään virastoja, jotta aloittelevien yritysten byrokratiaa saataisiin kevennettyä ja perustetaan Team Finlandeja.

Ihan kivaa, mutta se tehokkain tukimuoto usein unohtuu. Ostakaa paikallisten yritysten palveluita ja tuotteita!

Julkiset organisaatiot käyttävät valtavia summia erilaisten palveluiden ja tuotteiden ostamiseen vuosittain. Mikäli kilpailutuksessa annettaisiin arvoa paikallisuudelle, tulisi tukirahat luonnollisena kassavirtana yritykseen. Todelliset asiakkaat kehittävät liiketoimintaa ja myyntiä sata kertaa tehokkaammin kuin julkisin rahoin tuettu konsultointi- tai markkinakartoitusprojekti. Puhun kokemuksesta.

Monelle pienelle yritykselle se ensimmäinen iso, julkinen referenssi on ratkaiseva tekijä kohti kasvua. Se tuo sellaisen itsetuntoboostin, että yrittäjä jaksaa taas painaa pitkää päivää kohti unelmaansa. Toisin kuin monet luulevat, turkulaiselle aloittavalle yritykselle merkittävä ensimmäinen asiakas on melkein helpompi hakea pääkaupunkiseudulta tai ulkomailta kuin Turusta.  Kaikki tietävät tarinan profeetasta omalla maallaan – Turun seudulla se on erittäin totta. Olemme huomattavan kriittisiä oman alueemme saavutuksia kohtaan.

Paikallisten tuotteiden tai palveluiden käyttö ei luonnollisestikaan rajoitu vain julkisten toimijoiden hankintoihin. Tähän täsmäelvytykseen voi jokainen osallistua. Sen sijaan, että tilaat pyörääsi satasen valon vitosen halvemmalla saksalaisesta nettikaupasta, osta se paikallisesta pyöräliikkeestä. Katso kaupassa, mistä ruokasi on kotoisin. Jos se on lähialueelta, sataa ostos pitkällä tähtäimellä suoraan myös sinun laariisi.

Kun saa riittävästi omalta yhteiskunnalta, haluaa sitä myös antaa takaisin. SuperCellin esimerkki todistaa sen. Paikallisten yritysten menestys ei pitäisi olla kateuden aihe, vaan päinvastoin. Menestys kerää ympärilleen lisää menestystä ja pian huomataan, että sitä uutta Nokiaa ei enää tarvitakaan.

Vinkki: ensi kerralla kun googlaat tarvitsemaasi tuotetta tai palvelua, laita hakusanasi perään ”turku”.

Petri Hollmén, Toimitusjohtaja

Lyyti Oy

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s