Näin nettihakemiston myyjä kusettaa – kuuntele äänite

Kävipä kerran niin, että nettipuhelinluettelossa näkyvyyttä myyvä Suomen Numerokeskus Oy päätti soittaa ohjelmistomme käytöntukeen. Sieltä on näemmä hyvä etsiä asiakkaita, vaikka sivuillamme olisi myös markkinoinnista vastaavan henkilön suora puhelinnumero. Ilmeisesti ovat todenneet, että kauppa käy paremmin, kun soittelee ihmisille, joille nämä päätökset eivät kuulu.

Asiakastukeemme tulee jos jonkinlaisia puheluita, vaikka käytännössä vastaamme siellä vain asiakkaidemme tukipyyntöihin liittyen Lyyti-palveluumme. Periaatteemme kuitenkin on, että vastaamme kaikkiin puheluihin asiallisesti, ystävällisesti ja soittajaan arvostavasti suhtautuen. Näin työntekijämme teki myös 25.11. kun Suomen Numerokeskuksen myyjä asiakastukeemme soitti. Nyt se maksoi meille 109,74 euron laskun, lakimiehen konsultoinnin sekä paljon työaikaa huijaamalla hankitusta kaupasta eroon pääsyn johdosta.

Avaan tämän tarinan, jotta itse tunnistat kusetuksen, kun se kohdalle tulee. Ei liene yllätys, että Suomen Numerokeskuksen toimitusjohtajaa ei ole LinkedInissä, Facebookissa tai muissakaan some-kanavissa. Olisi todella ikävää, kun kaverit näkisivät kuinka vahvassa kasvussa ja jo yli 2,7 miljoonan euron firmaa tägätään ikävissä merkeissä somepäivityksiin.

Emme saaneet asiaa sähköpostitse hoidetuksi, joten soitin 15.12.2015 Suomen Numerokeskuksen asiakaspalveluun. Olisin soittanut suoraan toimitusjohtajalle, mutta – yllätys yllätys – hänen tietojaan ei verkosta löydy. Sinänsä jännä juttu, sillä lähes 100% varmuudella yritykset, jotka tekevät moraalisesti hyväksyttävää liiketoimintaa, omat tietonsa omilla nettisivuillaan julkaisevat.

Pyysin tallennettua myyntipuhelua sähköpostiini, mutta jostain syystä – yllätys taas – se ei ollut mahdollista. Äänite piti kuunnella puhelimessa. Laitoin puhelun kaiuttimeen ja toisella puhelimella äänitin puhelun. Ai niin, unohdin mainita äänittämisestä Suomen Numerokeskukselle, mutta kappas, niin unohtivat hekin mainita puhelussaan sen äänittämisestä.

Äänitteestä kuulee myös, kuinka he unohtivat mainita, että

  • puhelun tarkoituksena on myydä jotain
  • emme ole aiemmin sopimussuhteessa ja puhelun perusteella muodostuisi sopimussuhde

He unohtivat myös tarkistaa, että onko puhelimeen vastanneella henkilöllä oikeutta tehdä sopimuksia yrityksemme puolesta. Lisäksi unohtui mainita sopimusehdot. Ja ennen kaikkea unohtui kysyä, että ”Haluatteko tilata tämän maksullisen palvelun?” Lisäksi puhelu aloitettiin sanomalla, että ”Tämä Lyyti Oy on meillä nimi- ja osoitetiedoilla mukana tuolla Varsinais-Suomen puhelinluettelossa…” eli ikään kuin meillä olisi ollut jo jonkinlainen sopimus olemassa.

Mutta sellaista sattuu, vaikka yrityksen omassa ohjeistuksessa kerrotaan aivan jotain muuta.

http://www.suomennumerokeskus.fi/Toimintaperiaate

Toimintaperiaatteessa mainitaan mm. näin: ”Telemarkkinoija kertoo lisänäkyvyyden hinnat ja yrityksen edustaja päättää haluavatko lisänäkyvyyden vai ei.”

Kuuntele äänite tuosta alempaa ja koita löytää siitä tämä kysymys. Ja muista, että myyjä siis soitti ohjelmistomme käytöntukeen, vaikka suorat numeromme esimerkiksi minulle olisivat löytyneet esimerkiksi täältä (ihan kuvien kera): http://www.lyyti-palvelu.fi/ota-yhteytta

Hyvityslaskua odotellen. Vaihtoehtona on rikosilmoitus.

Äänitteen voit kuunnella tästä.

Äänitteestä on ”piip” äänellä korvattu kaikkien muiden henkilöiden nimet paitsi minun. Tarkoituksenani ei ole hyökätä yksittäisiä ihmisiä kohtaan ko. yrityksessä vaan saattaa julki Suomen Numerokeskuksen ja vastaavien yritysten täysin moraaliton toimintatapa. On jotenkin käsittämätöntä, että vuodesta toiseen nämä firmat vain jatkavat toimintaansa.

Bongasin myös lakifirmamme sivuilta aiheesta blogikirjoituksen, jossa on muutama peukalosääntö, jotka jokaisen firmassa puhelimeenvastaavan tulisi tietää.

Toivon menestystä kaikille (rehellisille) yrittäjille!

Petri Hollmén

 

65 kommenttia artikkeliin ”Näin nettihakemiston myyjä kusettaa – kuuntele äänite

  1. Paluuviite: Näin nettihakemiston myyjä kusettaa – kuuntele äänite | SKB Racing Triathlon Team

  2. Asiallisesti hoidettu! Itsekin joskus taistellut vastaavanlaisten yrityksien kanssa, ja ai että kun ottaa päähän. Tavallaan toivon että etenee rikosilmoituksen asteelle, koska eihän nämä ennen lopu kun oikeusasteella tulee tarpeeksi monta päätöstä.

    • Tyttärelläni oli tällainen samanlainen case Suomen yritysrekisteri SYRin kanssa. Vasta reklamoituamme perintätoimiston trattauhkaista maksukehotusta saimme asian päätökseen ja SYRristä laittoivat hyvityksen. Koko prosessin aikana tyttäreni oli poliisiin yhteyksissä useita kertoja. Ihan loppumetreillä teki sähköisen rikosilmoituksen johon poliisi ilmoitti etteivät ota asiaa käsittelyyn… Useat laskun saaneet ovat taipuneet kompromissiin ja maksaneet osan laskusta. Tuolla samalla murteella puhelevan ladyn kanssa meidänkin hyvitysasiaa hoidettiin.

  3. Niin siis miksi tuo maksoi reilun satkun? Maksoitteko laskun vahingossa?

  4. Ei Suomessa omien keskusteluidensa (edes ryhmässä, kunhan itse olet osa sitä) tallentamisesta tarvitse kenellekään muistaa mainita, tallentaminen on luvallista joka tapauksessa, tapahtuipa se livenä, puhelimessa, tms.

    Isot yritykset tekevät tuota (siis mainitsevat puheluiden tallennuksesta) lähinnä joko a) amerikkalaisen lakimiesarmeijan vaatimusten vuoksi tai b) ennaltaehkäisevässä mielessä kun pahimmat häiriköt/huijarit mahdollisesti jättävät alkuperäiset suunnitelmansa toteuttamatta. Tallentamisesta ilmoittamisella ei kuitenkaan Suomessa ole mitään käytännön hyötyä eikä se tosiaan ole millään muotoa pakollista.

      • Miksei olisi? Suullinen sopimus on useimmissa tapauksissa täysin laillinen sopimustapa ja tuollainen tallenne on todistajaa lukuunottamatta ainoa tapa kiistatilanteessa osoittaa sopimuksen syntyminen. Oikeus päättää kaikkien todisteiden kelpoisuudesta erikseen, niin myös tallenteiden – mutta ei puhelutallenne mitenkään automaattisesti ole ei-lainvoimainen.

  5. Näitä samanlaisia puheluita on nyt viimeisen kuukauden aikana tullut puhelimeeni neljästä eri putiikista, jokaisen olen pysäyttänyt heti alkumetreillä sanomalla, etten halua tätä palvelua. Röyhkeimmät ovat kysyneet närkästyneenä ”No mikset?!”. Pitää siis vielä erikseen perustella miksei halua tulla viilatuksi linssiin, hohhoijaa 😦

  6. Hyvä. Saitte myytyä vastapalvelukseksi 3000 euron Lyyti palvelun. Mielestäni tuo henkilö hyväksyi ihan selvästi sen että SELVÄ JUTTU !

  7. omaan työpaikkaan kanssa soitti vastaava lafka kun olin toimitusjohtajaa tuuraamassa, ja sama kaava, mutta vielä astetta härskimmin kun ko yritykseen yhteyttä laskun tullessa yhteyttä ottaessa olivat leikelleet nauhaa siten että olin muka esitellyt itseni firmamme johtajana vaikka tosiasiassa kerroin vain hänen yhteystietonsa 😀 oli sekin saatanan työmaa mutta suostuivat lopulta purkamaan kaupan

  8. Hei, blogissa oleva Lyyti palvelun linkki ei johda minnekkään. Itse kyllä hakemani löysin, mutta ajattelin että on teidän etujen mukaista asiasta vinkata.

    Ystävällisin terveisin Janne

  9. Kyl se varmaa piräis ilmottaa jos yritys äänittää puhelun…
    Henkilötietolaki edellyttää, että henkilötietojen keräämisestä (mm. nauhoittamisesta) kerrotaan pääsääntöisesti aina keskustelukumppanille. Informoinnin toteuttamistapa jää rekisterinpitäjän harkintaan. Informointi voi tapahtua joko puhelun alussa tai siitä voidaan kertoa jo aiemmin esim. siinä sopimuksessa, johon asiakassuhde perustuu. http://www.tietosuoja.fi/fi/index/useinkysyttya/puheluidennauhoittaminen.html

  10. Kyllä näitä löytyy. Itsellä on Android -puhelimessa jatkuva puhelujen tallennus päällä, ja säästän aina myyntimiesten puhelut juuri tuon nauhan leikkaamisen takia. Yleensä kyllä suljen puhelimen aika nopeasti kun huomaan, että kyseessä on nettihakemiston typy. Ja ainoa sana jonka sanon on ”Ei”.

  11. Itse olin yhden päivän telemarkkoinointi firmassa hommissa ja oli hienoa toimintaa. Vieressä kaveri myi juuri näitä rekisterijuttuja yrityksille ja minä aloin soittelemaan yrityksille palvelua millä nämä turhat rekisterit saa irtisanottua… Hienoa toimintaa…

  12. Ööh. Tossa nauhallahan myyjä sanoi hinnan ja palvelun asiallisesti ja kysyi vielä että vastaatteko näistä näkyvyysasioista johon työntekijänne virheellisesti sitten vastasi että tässä tapauksessa kyllä. Myyjähän tossa ei virhettä tehnyt vaan työntekijänne, mutta ei teidän laskua kuitenkaan pitäisi tarvita maksaa koska kauppa ei syntynyt vastaavan henkilön kanssa.

    • Olen Miikka kanssasi täysin eri mieltä. Missään vaiheessa ei kysytty, että tilaatteko tämän palvelun, vaan annettiin ymmärtää, että ”meillä on tämä Lyyti Oy täällä rekisterissä…” Ja kun näin sanotaan softan käytöntukeen, niin tottakai vastataan asiallisesti. Kaikki eivät voi firmassa olla tietoisia, keiden kanssa markkinointi on tehnyt ja minkälaisia sopimuksia. Juuri tämän faktan takia nämä firmat soittavat niihin numeroihin, joilla ei oletusarvoisesti ole mitään tekemistä näiden päätösten takia. Jos joku vain sattuisi olemaan toistamatta ”ei” viittä kertaa.

      • Ei se nyt ihan noinkaan mene. Myyjät kysyvät juuri sen takia että vastaatteko näiden tietojen näkyvyydestä jotta ei tulisi tällaisia virheitä. Myönnän kyllä että se kuulostaa vähän harhaanjohtavalta kun hän sanoi nimi ja osoitetietojen näkyvän siellä, mutta sekin kyllä näyttää pitävän paikkansa kun tarkistin. Mielestäni se viimeinen kommentti siitä 3000€ jutusta oli aika asiatonta vittuilua, koska se asiakaspalvelijahan ei ollut tehnyt mitään väärää siinä tilanteessa, mutta kyllä sekin olisi varmaan ollut ihan käypä kauppa, mikäli olisitte kysynyt että onko teillä valtuuksia tehdä tällaisia kauppoja vähän samalla tavalla kuin tuossa nauhalla.

      • Nyt täytyy kyllä vielä kysyä että mihin lakiin mahdatte viitata, koska kuulemani perusteella myyjä toimi ihan lain puitteissa. Ainut virhe oli tosiaan se että kauppa ei syntynyt henkilön kanssa jolla on siihen valtuudet. Kirjoituksessa väitätte myös että myyjä ei kysynyt sitä että vastaako hän yrityksen näkyvyysasioista, mutta kyllä myyjä sen kysyy tuossa nauhan 2:01 kohdassa.

      • Ei olekkaan vaan se on lause jolla varmistetaan, että nyt puhutaan vastaavan henkilön kanssa. Työntekijänne vain väitti että hän voi vastata tässä tapauksessa, josta voi saada käsityksen että toimitusjohtaja ei ole tavoitettavissa ja hän tuuraa sitä.

      • Hei Miika, vastaatko sinä yrityksenne markkinoinnista?
        – kyllä, olen toimitusjohtaja
        Hienoa, olemme listanneet teidät tällaiseen hakemistoon, ovatko nämä tiedot oikein?
        – Juu, tiedot on oikein.
        Hyvä, hinnaston mukainen hinta on 85€ vuodessa. Hyvää päivänjatkoa!
        – Kiitos samoin.

        Mikä ongelma tässä on? Se, että kysytään, vastaako joku jostakin ja kerrotaan tuotteen hinta EI ole lain mukainen tahdonilmaisu, jossa myyjän tulee kysyä, ostatteko palvelun. Piste.

        Ja olipas mielenkiintoinen ajatusleikki, että minkä tahansa firman asiakaspalveluun soittamalla ja ”vastaatteko yrityksen puhelinluettelonäkyvyydestä?” kysymällä päätellä, että toimitusjohtaja ei ole nyt paikalla ja asiakaspalvelu tuuraa häntä. Tuleeko asiakaspalvelulle samalla hetkellä myös muut toimarin oikeudet ja velvollisuudet. Että jos vaikka työkaveri ketuttaa, niin voi antaa sille kenkää. Vai rajautuuko Miika tämän toimarin tuuraamispesti, johon puhelinmyyjä asiakaspalvelun nimitti, vain joihinkin tiettyihin asioihin?

      • Myyjähän ei tuossa tilanteessa voinut tietää, että henkilö jonka kanssa hän puhui on vain asiakaspalvelija eikä ole vastaava henkilö, kun hänhän sanoi että pystyy vastaamaan näistä asioista. Myyntipuhe voisi kuitenkin minunkin mielestä olla toisenlainen, mutta juridisesta näkökulmasta katsottuna tuossa myyntipuheessa ei ole vikaa, koska hän sanoi kuitenkin tuotteen kahdesti, hinnan kahdesti ja voimassaoloajan (eli toistaiseksi voimassa), niin jos yrittäjä ei nämä kuultuaan sano että ei halua palvelua niin kyllä se silloin on ihan käypä kauppa.

      • Sain tuosta myyjän puhelusta sellaisen käsityksen, että hän ei suinkaan ole myymässä mitään uutta tuotetta tai palvelua, vaan mukamas ylläpitämässä vanhaa jo aiemmin sovittua palvelua. Itse olisin saattanut haksahtaa samaan vipuun, mitä puhelimeen vastannut tyyppi. Ison firman helppariluurina ei voi tietää kaikesta kaikkea.

      • Itsekin olen Miikkan kanssa täysin eri mieltä. Ei se nyt niin mene, että vain mukavia turisemalla ja toista osapuolta erehdyttämälllä voitaisiin lyödä kauppa lukkoon sen sijaan, että selkeästi mainitaan hinta ja kysytään ”haluatteko tilata tuotteen/palvelun?” tms. Muutenhan kuka tahansa voisi ”myydä” mitä tahansa ihan mille firmalle tahansa kunhan vain mainitsee jonkin hinnan.

        Ja kyllä soittajan olisi pitänyt olla aika vahvasti selvillä siitä, että nyt soitetaan käyttöTUKEEN, ei päättävän henkilön vaikkapa gsm-numeroon. Jo tämäkin kielii siitä, että mitään ei edes *selkeästi* haluttu myydä – haluttiin vain erehdyttää toista osapuolta ja tökkiä kepillä jäätä laskun lähettämisen muodossa. Mun mielestä Petrin kevyt kenttävittuilu oli täysin asiallinen ottaen huomioon tuon puhelinmyyntifirman käyttämät myyntiargumentit. 😉

      • Hei Petri
        Minulle kävi Tammikuussa aivan samalla tavalla ja kyseessä oli myös samainen yritys.
        Kyllä oli olo kuin idiootilla ,kun tajusi sen puhelun jälkeen joutuneensa huijatuksi.
        Reklamoin välittömästi takaisin ,kun sain sieltä LASKUN ja kirjoitin mille asteelle olen valmis menemään mikäli sieltä tulee minkäänlaisia laskuja taikka perintä uhkauksia minulle jatkossa.
        Ei mennyt kauaan ,kun sain vastauksen ,että lasku peruutetaan ja hyvitys lähetetään postissa.

        HUOM KAIKKI-
        Tämän kaltainen myyminen on huijaus ja laki sanoo siitä aivan selvästi –
        Laki > pykälä
        1 § (24.8.1990/769) viitaten –>
        petos totuudenvastainen ja harhaanjohtava markkinointi,,,
        kannattaa lukea tuo pykälä.

        Kenenkään ei missään tapauksessa pidä maksaa saamaansa laskua, siinä tulee tehtyä samalla
        kaupat ja luatua asiakas suhde.
        Mikään normaali myyntifirma ei lähetä laskun mukana A 4 paperia, ,jossa on puhelin-
        numero mistä voi kuunnella sen myynnin, sen idea on vaan saada tuntemaan huijattu entistä
        tyhmemmäksi ,,siihen se vain perustuu.Et ole tehnyt kauppoja ennenkuin sanot kiitos haluan taikka otan palvelun.
        Reklamoi takaisin ja kiistä sopimus ,jos niitä laskuja mahdollisesti reklamaation jälkeenkin tulee niin silloin pitää ilmoittaa s.postilla ”jälleen” tekevänsä rikosilmoituksen ,siinä Poliisilla menee noin 2vkk ennen kuin saavat sen työn alle ,samalla ilomitat myös ,että mikäli laskut ja kaikki muut vaatimukset vedetään pois niin asia on sinun kannaltasi siloin selvä ja vedät tehdyn rikosilmoituksen pois, jos siis teit sen 😉
        Voit mennä viellä pidemmälle ja vaatia korvausta takaisinpäin ,koska olet joutunut asian takia soittelemaan ja kuluttamaan turhaan kallista yrittäjän työaikaa typerän asian takia, ,hyvä summa olisi noin 109,74€
        Kiitos ja kumarrus,,

  13. SYR yritti minuakin huijata jo 7v sitten ja viranomaiset ovat varsin hampaattomia tuollaisten huijareiden edessä. Mikään ei ole muuttunut. Kun kuulet puhelimessa kysyttävän yhteystietojasi ja niiden tarkistusta, kannattaa heti sanoa suoraan, ettet osta mitään, ette tarkista mitään, hyvästi. Luuri korvaan vaan. Kukaan viranomainen ei soita ja tarkista yhteystietoja kyseisellä tavalla. He olettavat, että antamasi tiedot pitävät paikkansa, jos muutoksia olit tekemässä ja olet itse vastuussa niiden oikeellisuudesta. Sitä voi vähän miettiä, että kai niillä viranomaisilla on muutakin tekemistä, kuin soitella yrittäjille moisia puheluita.

    Olen tuollaisten huijareiden vuoksi opetellut olemaan tyly puhelimessa, heti kun vaistoan soittajan olevan puhelinmyyjä, joka myy jotain epämääräistä. Ei pidä olla liian kiltti.

    Lainsäädäntö pitäisi viedä sille tasolle, että kaikki sopimukset pitäisi vahvistaa allekirjoituksella ja jos sopimusta ei kirjallisesti tee, olisi se juridisesti pätemätön. Yrityksen pitäisi lähettää sopimukset allekirjoitettaviksi myös myyntipuhelun lisäksi. Siinä säästyisi moni pienyrittäjä piinalta.

  14. Sitä luulisi, että todistaakan tulisi olla sillä, joka väittää sopimuksen syntyneen. Onko tapauksia, joissa myyjä on vienyt saatavansa perinnän oikeuteen asti ja voittanut juttunsa äänitteen, joka voi olla manipuloitu, perusteella.

    Mielestäni puhelinmyynti on myyjän imagoa vahingoittavaa ellei asiakas ole halunnut myyjän soittavan.

    Muuttaisin lakeja niin, etteivät mitkään sopimukset, jotka on tehty tai väitetty tulleen tehdyiksi keskustelujen pohjalta ole päteviä vaan, että sopimuksen ollakseen lainvoimainen tulisi olla aina kirjallinen ja sen osapuolien ja osapuolien edustajien tulisi olla luotettavasti tunnistettuja.

    Edellä esittämääni menettelyä voitaisiin keventää niin, että laskun maksamisen katsottaisiin synnyttäneen sopimuksen, jos laskussa olisi maininta, että lasku ei perustu mihinkään tehtyyn sopimukseen ja että vasta laskun maksaminen on asiakkaan vahvistus sopimuksen syntymisestä. Laskussa tulisi olla maininta, että lasku on perintäkelvoton ilman aiemmin tehtyä kirjallista sopimusta.

    Puhelinmyyntiä koskevan lainsäädäntö kaipaa muutenkin terävöittämistä. Yhteydenottojen asiakkaisiin tulisi aina tapahtua numeroista, jotka eivät ole salaisia. Operaattorit tulisi velvoittaa estämään soitot salaisista numeroista, jos asiakas niin haluaa.

  15. Vaikka on markkinoinnin suora puhelinnumero ilmoitettu, niin sieltä tuskin ikinä vastataan, sitten lähetään muita reittejä pitkin tavoittelemaan päättäjiä. Soittaja itse toimi oikein, mutta soittavalla yrityksellä väärä lähestymistapa.. Toimari teki mielestäni ihan oikein.

  16. Ihan loistavaa…sä oot Petri vissii saamas noilt 3000egee 😉 Ostatko joululahjoja vai laitatko SPR keräykseen?
    Mut oikeesti ihmettelen minäkin, miten tollaset huijarit voi jatkaa, jatkaa, ja jatkaa toimiaan??

  17. Itselleni tullut melko samantyyppinen puhelu itseltään Fonectalta. Halusivat välttämättä myydä näkyvyyttä mobiilinettisivuille pelkästään yritykseni kotisivun perusteella. Se ei kuulemma ole mobiiliyhteensopiva (???)
    Sain sanoa vähintään 10 kertaa sanan EI ennen kuin myyjä uskoi että tarkoitin sitä. Se oli ärsyttävää!

  18. Vuosia sitten meidän yrityksessämme kävi samoin, saimme ”vedoksen” ja laskun. Soitin myyjäfirmaan ja peruminen oli vaikeata mutta noin 20 minuutin jälkeen sain myyjältä puhelimessa tehdyn tahdonilmaisun, että he kirjallisesti lähettävät vahvistuksen, että lasku on aiheeton. Pyysin koko puhelun ajan heitä lähettämään tai kuunnelluttamaan yrityksemme tekemän TILAUKSEN. Sanoin, että kaupankäynnissä on tarjouksia, tilauksia, tilausvahvistuksia, lähetyslistoja ja laskuja. Ulkomaankaupassa on vielä lisää dokumentteja, jotka ovat välttämättömiä. Aina kun myyjäyritys yritti väittää, että on ”keskusteltu” niin sanoin, että lähetä minulle tilaus, joka on meiltä lähetetty tai sopimus, joka on meidän allekirjoittama. Tätä puhuimme ehkä 10 minuutin ajan ja välillä kysyin, että sopiiko hänelle, että laitamme viikon päästä tulemaan rekallisen meidän tuotteitamme, jotka sattuvat olemaan fyysisiä. Kerroin, että me emme tosin koskaan lähetä ilman, että saamme tilauksen ja vahvistamme sen tilauksen.
    Lopulta myyjä uskoi, että kauppaa ei ole syntynyt. En tietenkään antanut asian jäädä suusanalliseksi koska he olivat jo lähettäneet laskun. Vaadin heitä kirjallisesti vahvistamaan, että lasku on AIHEETON. Sen sitten saimme sähköpostilla ilmoittamaani osoitteeseen. Huonoa ja asiatonta kaupantekoa oli myyjältä. En voisi itse kuvitella ikinä lähettäväni asiakkaalle tavaroita epäselvien puheluiden ja sähköpostien kanssa. Ei niin vaan toimita jos on asiallinen myyjä ja toiminta on moraalisesti kestävällä pohjalla.

  19. Suomen Numerokeskus Huijaus Oy voisi osallistua lehtijuttuun, jossa haastatellaan huijauspuheluita tekeviä puhelinmyyntifirmoja. Koko firman johtoryhmä valokuvien kera lehtijuttuun puolustelemaan erehdystarkoituksessa tehtäviä myyntisoittoja. Kukaan täysijärkinen ei osta näitä ei-kenenkään-käyttämiä nettisivuhakemistojen näkyvyyksiä, joten jokainen myynti perustuu ostajan tietämättömyyteen ja hyväuskoisuuteen.

    Tässäkin puhelinmyyjä erehdyttää asiakkaan luulemaan, että tässä myydään näkyvyyttä Fonectan omistamaan kotiin jaettavaan puhelinluetteloon. Fonectan puhelinluettelo on järkevä näkyvyyspaikka ja siksi Suomen Numerokeskus yrittääkin erehdyttää ostajan luulemaan, että edustavat näitä perinteisiä Fonectan puhelinluetteloita.

    Itsekin olen näitä kusetussoittoja vastaanottanut vuosien varrella noin 10 kappaletta eri firmoista. Pohjoismaiden Numeropalvelu oli varmaan agressiivisin tähän mennessä, todella epäystävällinen myyjä kun en suostunut maksamaan tyhjästä yli 100 euroa. Osa vedättää tosi härskisti saadakseen provikkapalkan sopimuksesta, joka on saatu aikaan erehdyttämällä hyväuskoista ostajaa.

  20. Mä vastaan noihin aina soittajan ekojen höpötysten jälkeen: ”Aijaa, tää on näitä kusetuspalveluita, en osta mitään ja poistakaa huijauslistastanne meidän kaikki tiedot…” ja luuri alas.

  21. Viimeksi tänään tuli vastaava puhelu. Nyt on alkanut oppia tietenkin reagoimaan näihin, mutta ensimmäinen puhelu oli kyllä hämäävä. Tarkastetttiin tiedot ja vasta ihan lopuksi sanottiin ”lähetän tästä tän 200e laskun HEI HEI” kerkeisin kuitenkin sanoa että ”Hetkinen, ei missään nimessä” eikä laskua oikeasti tullut. Näistä kusettajista pitäisi infota enemmän, koska yrityshommia alkuunlaittaessa on paljon tiedettävää ja opeteltavaa.

  22. Tämä taitaa olla hieman vanhempi keskusteluketju jonka löysin.. Luin mielenkiinnolla. Ei taida kirjoittajalla olla paljon elämän- tai myyntikokemusta. Olen itse yrittäjä, ja sain samaisesta puhelinluettelosta puhelun. Tiedot olivat tulleet suoraan kaupparekisteristä joten heidän tiedoissaan näkyi vain yrityksen pääpuhelinnumero, eikä minun, päättävän henkilön (tai teidän tapauksessa markkinnointihenkilön) puhelinnumero. Tiedot käytiin läpi ja korjattiin ajan tasalle. Ja saan kiittää monista yhteydenotoista juuri tätä puhelinluetteloa. Täydellinen näkyvyys pilkkahinnalla. Tämä laittomasti äänittämäsi puhelu on yksittäinen tapaus, yksittäisen henkilön kusetus. eikä välttämättä tarvitse leimata koko yritystä huijaukseksi. Järki käteen hyvä mies! Toki huijareita on tullut vastaan, joten tarkkana pitää yrittäjän olla. Mutta tästä on itselläni ainakin hyvä kokemus.

    • Kiitos Siri kommentista. Lienet kuitenkin oikealta nimeltäsi joku, joka työskentelee Suomen Numerokeskuksessa?

      Väliäkö sillä. Elämänkokemusta on kertynyt itselleni vasta 36 vuotta ja työkokemusta lähes 20. Suurin osa tästä hyvinkin myynnillisissä tehtävissä. Ehkä tämä on vähän tai paljon, en tiedä. Mutta Suomen Numerokeskus Oy on ollut otsikoissa jo ainakin vuodesta 2012. Onhan toki ihan tavallista, että täysin rehellistä, avointa ja luotettavaa sekä asiakkaille ehdotonta arvoa tuottavaa liiketoimintaa tekevä yritys päätyy Maikkarin uutissaitille ”Rikos”-otsikon alle. Tai kymmeniin muihin aihetta käsitteleviin keskusteluihin.

      Tai sitten ei savua ilman tulta.

      Mutta mikäli sinun liiketoimintasi saa merkittävää hyötyä siitä, että tietosi löytyvät ko. puhelinluettelosta, niin olen yrittäjäkolleegan puolesta luonnollisesti onnellinen. Mikä on firmasi? Eli mille toimialalle tuo tuollainen nettiluettelomarkkinointi toimii?

      http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/nain-numerotele-vastaa-kritiikkiin/2051974

      • Kappas. Sieltä vastattiinkin. Enpä ole puhelimyyntiä tehnyt sitten nuoruusvuosien. Ei sopinut minulle se homma. Hattua nostan niille jotka jaksavat siihen hommaan opetella. Minua on aina palvellut asiansa osaava henkilö. Sinulle ei tainnut käydä niin. Se on harmillista. Mutta enpä ole ikinä pitänyt siitä, että lähdetään koko yrityksen mainetta tahraamaan yhden henkilön virheen takia. Onhan meidänkin firmalla virheitä sattunut, ihmisiä kun ollaan. Onneksi on aina saatu asiakkaan kanssa sovittua ihan ihmisiksi.
        Onnea sinulle elämään. Yritähän nähdä jotain hyvääkin ympärilläsi ja siellä langankin päässä. Ei kaikki ole pahoja ihmisiä vaikka niitä paljon löytyykin.

      • Hei Petri Hollmén, mikä oli lopputulema tässä tapauksessa? Tuttavani on saanut vastaavanlaisen huijauslaskun, josta lähetettiin perään vielä maksumuistutus. Kyseessä on sama firma ja laskukin vaikutti olevan suunnilleen samansuuruinen.

        Kiitos vastauksestasi jo etukäteen.

        Ja Siirille: Suomen lain mukaan omia puheluitaan saa äänittää. Lisäksi: miksi pitäisi väkisin yrittää nähdä jotain hyvää tällaisessa yritystoiminnassa? Jos palvelusta soitetaan tietojen tarkistusta varten ja annetaan puhelimeen vastaavalle käsitys että kyse on jo olemassaolevan palvelusuhteen jatkamisesta, kyse on hämäämisestä. Voit aivan vapaasti ostaa itsellesi ylimääräistä näkyvyyttä mistä tahansa palvelusta, mutta jos yritys joutuu turvautumaan tällaiseen sumuttamiseen, sitä pitää voida kritisoida avoimesti. Ja mitä tulee ”yhden henkilön virheeseen”, uskotko siis, että kaikki Suomen Numerokeskus Oy:n lähettämät huijauslaskut ovat yksittäistapauksia? Petri Hollménin yllä kuvaama tapaus ei suinkaan ole ainoa eikä valitettavasti viimeinen laatuaan. Onko Suomen Numerokeskus Oy:llä hirmuisen huono tuuri kun palkkalistoille sattuu niitä silmäänviilaavia työntekijöitä vai voiko olla mahdollista että työntekijät toimivat täsmälleen kuten heitä on neuvottu? Joka tapauksessa kyse on parasiittimaisesta yritystoiminnasta, jonka toimintamallit pitää tuoda yleiseen keskusteluun niin laajalti kuin mahdollista.

      • Moi,

        kiitos hyvästä kommentista ja kannanotosta. Parasiittimainen yritystoiminta on erittäin kuvaava termi. Viikon verran meni ja sitten firmasta soitti joku mieshenkilö. Kertoi, että kyllä tässä on nyt käynyt väärinymmärrys puolin ja toisin. Sanoin, että ei ole puolin ja toisin, vaan tarkoituksellisesti on yritetty harhauttaa ja saada taloudellista hyötyä huijauslaskulla.

        Tästä väittelimme viitisen minuuttia puhelimessa juupas-eipäs -tyyliin. Lopputulema oli, että hän oli edelleen väärinymmärryksen kannalla ja minä kusetuksen, mutta hän lupasi hyvää hyvyyttään nyt tulla vastaan. Eli saimme hyvityslaskun aiheesta. Tirskahdin hänen ”hyvää hyvyyttään”-ajatusmallille ja toivotin todella lyhyttä uraa ko. yritykselle.

  23. Löysin tämän blogin ja ketjun kun googlettelin numeroa, josta äsken (13.9.2016) firmaani soitettiin. Näköjään täysin samalla kaavalla mennään taas kun ilmaisten tietotarkistusten sivulauseessa mainittiin yli 80 euron ylläpitomaksu, jota jatketaan ”normaalisti”. Toivottavasti sanoin riittävän selvästi, että mitään ylläpitosopimusta tai muita maksullisia palveluita en ole heidän kanssaan tehnyt enkä tee.

    • Eivät näemmä ota opikseen. Jos sieltä kuitenkin lasku tulee, kannattaa pyytää tallenne kuunneltavaksi ja äänittää se itselleen. Seuraavaksi asiallinen reklamaatio aiheettomasta laskusta ja mikäli yritys vielä mussuttaa jotain sopimuksen noudattamisesta, kannattaa soittaa suoraan asiakaspalveluun ja käydä kohta kohdalta läpi, miksi mitään sopimusta ei ole voinut syntyä jos myyjä heti ensimmäisessä lauseessa hämää mainitsemalla ”tietojen tarkistamisesta” ja kuinka tästä ”ei tule mitään ylimääräisiä kuluja.” Määritelmällisesti mikä tahansa puhelinkeskustelun perusteella aiheutuva kulu on ylimääräinen, jos aiempaa sopimussuhdetta ei ole ollut.

      Näin kävi tuttavani kohdalla, minkä seurauksena soitimme suoraan asiakaspalveluun ja maltillisesti selitimme näkökantamme. Asiakaspalvelija yritti tovin mussuttaa tätä tulkintaa vastaan, mutta hänellä tuntui loppuvan vastaukset nopeammin kuin meiltä loppuivat faktat. Jostain syystä näistä tilanteista ei ole yhtäkään oikeuteen asti mennyttä ennakkotapausta tiedossa, joten tuntuu että tämä lafka perääntyy heti kun heille on ilmeistä että kohdeyritys ei ole antamassa periksi.

      Kannattaa muuten lukea ko. yrityksen sopimusehdot: http://www.suomennumerokeskus.fi/%3Csmall%3ESopimusehdot . Niissä mainitaan, että asiakas ”sitoutuu noudattamaan sopimusehtoja maksamalla laskun.” Onko tämä nyt tulkittava niin, että niin kauan kuin mitään laskua ei ole maksettu, ei varsinaisesti voida myöskään velvoittaa minkään spesifin sopimuksen noudattamiseen? Suullinen sopimus on toki yhtäpitävä kirjallisen sopimuksen kanssa, mutta suullisen sopimuksen ongelmana on tässä tapauksessa se, että sillä yritetään näennäisesti sitouttaa sopimukseen, jonka ehdot saa tietää vasta jälkikäteen.

      Jaksamisia parasiittien kanssa.

      • Tässä vaiheessa eniten itseäni häiritsevä kulu on ajatuksen katkeaminen, työajan tuhrautuminen sekä näistä aiheutuva vitutus. Ja kaikki tuo nimenomaan vain siksi, että joku yrittää tietoisesti kusettaa. Normaalille, säännöillä pelaavalle myyntityölle mulla riittää ymmärrystä, mutta tämä on eri asia.

  24. Tällä viikolla soitettiin ko. lafkasta Varsinais-Suomen puhelinluettelon nimissä. Aluksi ihan asialliselta kuulostava naisihminen olisi halunnut varmistaa edustamani ry:n yhteystiedot. Vaistosin heti missä mennään ja sanoin välittömästi, että ei tarvitse tarkistaa mitään, eikä laittaa tietoja yhtään mihinkään. Myyjä oli joko kokematon tai sitten taitava näyttelijä koska hän ilmiselvästi häkeltyi kieltäytymiseeni. Myyjä yritti vielä kertoa lisää edustamastaan luettelosta ja aivan selvästi meinasi menettää malttinsa kun en halunnut kuunnella.

    Olen kuitenkin havainnut, että tiukka ’ei’ ja tyly äänensävy on nopein ja helpoin tapa saada myyntipuhelut loppumaan jo ennenkuin on edes rahasta keskusteltu ettei myyjä vaan ”vahingossa” luule sopimuksen syntyneen.

    Kyllä vituttaa tämänkaltainen kusetusmyynti.

  25. V…u mitä p…aa!!!

    16-vuotias poikani perusti toiminimen ja opastimme häntä aikaisempien kokemuksiemme perusteella sanomaan kaikkiin (pakko)myynti puheluihin EI!!!
    Niin eiköhän vaan Suomen118 tullut ~165€ Lasku. Poika sanoo että on systemaattisesti kieltäytynyt kaikista myynti/mainonta/tarjous-puheluista!!!
    Nyt olis S&W töitä…

  26. Voihan vee!!!
    Meidän firmalle tuli myös tältä Suomen numerokeskukselta lasku. Kysyin asiaa toimitusjohtajalta, ja hän kertoi että systemaattisesti kieltäytyy näistä puhelinmyyjien myyntiyrityksistä. Selvittelin asiaa ja näköjään meille oli jo vuosi sitten tullut vastaava lasku, jonka edeltäjäni oli mennyt maksamaan. Ilmeisesti tuossa nyt joutuu nielemään karvasta kalkkia ja maksamaan tämänkin, koska vuosi sitten ”sopimus” oli menty hyväksymään maksamalla tuo lasku.
    Kyllä ottaa päähän tämmöiset huijarifirmat!

  27. Meidänkin firmaan tuo Suomen Numerokeskus Oy on soitellut (nimellä Varsinais-Suomen puhelinluettelo) ja aivan samanlaista kusetusta: hei teidän tiedoista on osa täällä, täydennetään nämä, onneksi googletin firman nimen samalla ja sanoin soittajalle suoraan, että näytätte olevan huijausfirma, ei kiitos ja toivottavasti teistä ei kuulu enää koskaan.

    Heidän sivuillaan on myös AAA-luottoluokituksen logo, tarkistin asian Bisnoden sivuilta: ”Hakemasi yritys (Suomen Numerokeskus Oy) ei kuulu AAA- tai AA-luottoluokkaan.”

  28. Meidän liikkeeseen myös soitettiin tästä puhelinluettelo asiasta. Onneksi myyjä joka puhui ymmärsi kyseessä olevan huijauksen ja sanoi, ettei ole vastuussa näistä asioista ja ohjasi puhelun minulle toiseen myymälään. Hän varoitti viestillä. Soitto tuli ja sain kolme kertaa sanoa kiitos, mutta emme halua tehdä minkäänlaista sopimusta ennen kuin asia meni perille. Tänään olin poikkeuksellisesti toisessa yrityksessä töissä ja sinne soitettiin myös puhelinluettelosta. Kun hän oli päässyt tuohon kohtaan, että 85€ on tämä ylläpito sanoin: ”olemme erittäin tietoisia tästä teidän huijauksesta, emmekä halua tehdä minkäänlaista sopimusta.” Tämän jälkeen puhelimessa oleva nainen alkoi HUUTAMAAN: ”ANTEEKSI KUINKA! MINÄ EN TÄLLAISTA VASTAUSTA HYVÄKSY!” …jne. Pyysin kauniisti anteeksi ja sanoin jämäkästi ”emme halua tehdä mitään sopimusta.” ”Kiitos hei” nainen tokaisi ja löi luurin korvaan. Tämä siis heinäkuussa 2018.

  29. Minulle tuli puhelu tänään. Ihmettelin koko puhelua alkuun, kun kyseltiin PUHELINLUETTELOON tietoja. Taisin sanoakin että nyt puhelu tuli vähintään pari kolme sukupolvea myöhässä, Rannanjärvikin on kuollut, että meidän asiakkaat eivät enää käytä faksia, savumerkkejä eikä ne edes tajua mikä helvetti on puhelinluettelo. Enkä oikein tajua itsekään, ehkä the most boring book ever published. Sanoin etten tietenkään hyväksy mitään laskua ja en tilaa mitään, enkä helvetti ymmärrä miksi joku katuosoite pitäisi kirjoittaa jonnekin nettipuhelinluetteloon, täytyy olla maailman tyhmin asiakas joka löytäisi jostain sellaisesta firman helpoiten, mä en ainakaan sellaisia asiakkaita tänne halua, nehän helvetti kuuluu hoitoon (eikä sekään nyky-Suomessa ole niin helppoa), ei meillä ole sellaista idioottien eheytyshoitoja tarjolla edes rahasta, eikä mielihäiriöiseltä saa ottaa maksua. Ihmettelin koko puhelua ja sanoin että kukas hullu vielä pitäisi jotain nettiluetteloa ja kuka pölvästi maksaisi sellaisesta palvelusta yhtään mitään. Ehkä jos jollain on liikaa rahaa, mutta nekin rahat olisi viisaampaa ohjata jopa SKDL:n puoluetukeen, vaikkei sitä puoluetta ees enää ole. Että paskin liikeidea evö. En taatusti osta mitään, painotin tätä useasti.

    Mutta pakko oli googlata, näköjään en ole ollut eka tällaisen puhelun saanut. Uskomatonta.

    En ollut jotenkin edes tiedostanut että NÄIN tyhmiä huijauksia oikeasti on – olin kyllä kuullut huijauspuheluista mutta tämä oli niin järjettömän älyvapaata keskustelua ettei takuulla kukaan maailmassa ole voinut tietoisesti tilata jotain ”palvelua” tällaisista, eli näistä puheluista saatu myynti on puhdasta kusetusta. Näin uskallan tällä kokemuksella väittää.

    Kuitenkin, melkein toivoisin että tulisi nyt silti lasku. Minä en ehdi asiaan paneutua, mutta tiedän ERITTÄIN HÄIJYN ja KUULUISAN lakimiehen, joka taatusti ilahtuisi jos saisi tällaisen tapauksen.

  30. Kovastikin nauhoitteen naisihmiseltä kuulostava henkilö soitti hetki sitten yritykseemme tarkistaakseen Varsinais-Suomen Puhelinluettelossa ”olevia” tietojamme. Kyseli olenko oikea henkilö päättämään luettelonäkyvyydestä. Tarkistusmaksusta mainittuaan ilmoitin soittajalle, ettemme tarvitse näkyvyyttä heidän kauttaan, käskin poistamaan kaikki tietomme ja jättämään laskun lähettämättä. Tässä kohtaa myyjä päätyi katkaisemaan puhelun!

  31. Meille pommitettu nyt VIIDESTÄ eri yrityksestä näitä samoja huijauksia. Jokaisen firman asiakaspalvelussa vastaa sama naishenkilö ja kertoo samat tarinat että etsii ja etsii puhelua ja sitten kuunnellaan puhelu ja aloitetaan se sama jankkaus että ei puhelun aikana mitään ostotapahtumaan tullut.
    ÄLKÄÄ MAKSAKO NIITÄ LASKUJA. Reklamoikaa vain s.postitse niin säästätte nekin rahat jotka muuten menee siihen asiakaspalvelu puheluun.

    Kaikki juuret noista viidestä firmasta menivät Oy Scanria ab nimiseen yritykseen.

Jätä kommentti Mika Peruuta vastaus